TOKOH-TOKOH PEMIKIRAN SOSIAL KLASIK BARAT: ISU-ISU DAN ALIRAN PEMIKIRAN YANG DIBAWA
ESEI PENGANTAR SAINS SOSIAL (Semester 1)
[groupwork of Azra, Mira, Elise, Kogi, Mirza & Khai]
1.0
Pengenalan
Zaman
pencerahan telah muncul di Eropah selepas zaman pembaharuan dan zaman
reformasi. Zaman ini juga dikatakan muncul kesedaran baharu Eropah telah
bangkit daripada zaman kegelapan. Suatu revolusi intelektual yang melahirkan
pemikiran yang liberal dan moden serta melahirkan masyarakat yang memiliki nilai-nilai dan
berfikiran terbuka serta bebas kepercayaan karut yang dibawa oleh golongan
agama ketika itu. Masyarakat zaman ini mengutamakan sains serta pemikiran
rasional buktinya lahirnya ahli-ahli falsafah.
Golongan
falsafah ini mempunyai sifat ingin tahu yang kuat sehingga dapat menyelesaikan
masalah sosial ketika zaman ini. Antara ahli-ahli falsafah yang terkenal ketika
ini ialah Montesquieu, Rousseau, De Alembert dan sebagainya. Golongan falsafah
juga ketika ini dikenali sebagai golongan rasional mereka telah bersepakat dan
berusaha membebaskan
pemikiran manusia daripada mitos, fantasi, dan kepercayaan mistisisme.
Seterusnya mereka lebih menekankan pemikiran yang nasionalistik dan sains bagi mereka dapat membawa kepada kehidupan yang sempurna.
(sivahandralingam Sundara Raja(2016) & Ayadurai letchumanan (2016)
Revolusi
industri berlaku
pada abad ke 17 hingga abad 18. Titik permulaan revolusi perindustrian ini
adalah di Britain dan kemudiannya merebak ke seluruh Eropah. Revolusi industri merupakan
peralihan kaedah pengeluaran barangan sebagai contoh kaedah pengeluaran tangan
ke mesin. Dengan ini hasil pengeluaran oleh mesin didapati meningkat berbanding
menggunakan tenaga manusia. Seterusnya revolusi ini berlaku kerana pengeluaran barangan
secara besar besar iaitu pengeluaran barangan melebihi keperluan pengusaha
iaitu berlakunya lebihan bahan mentah. Lebihan ini akan dikomersialkan ke Negara luar
sekali dapat meningkatkan pendapatan Negara.
Pada
akhir tahun 1700 Great Britain yang dikenali sebagai bapa kepada revolusi
perindustrian Pada awalnya Great Britain dan Negara-negara Eropah fokuskan bidang pertanian dan beralih kepada
industri setelah mendapati perindustrian membawa keuntungan yang besar terhadap Negara. hal ini telah menyebabkan
berlakunya pertambahan penduduk yang pesat di kawasan Bandar utama yang melibatkan industry. Ketika zaman ini lah
teknologi mula diperkenalkan serta sistem atau proses kilang mula
diperkenalkan. (Khairul Akmal
Kasni/permaupsi wixsite.2019 England ‘bapa revolusi perindutrian)
Revolusi
Perancis ialah salah satu dari revolusi besar dunia dan merupakan suatu periode
sosial radikal dan pergolakan politik di Perancis Revolusi ini terjadi di
antara tahun 1787 hingga 1799, ia mencapai klimaks pada tahun 1789. Sebelum
terjadinya Revolusi Perancis, sistem kehidupan masyarakat dari segi bidang
politik, sosial dan ekonomi adalah amat buruk dan dijalankan dengan secara ketidakadilan.
Perancis mengalami kemunduran di bawah perintah Raja Louis XVI pada tahun 1774
hingga 1789, di mana terjadi krisis kewangan. Pemerintahan yang tidak kompeten
membuat hidup rakyat tertekan. Dengan situasi kehidupan raja dan golongan
bangsawan yang hidup dengan mewah dan boros menyebabkan situasi kewangan negara
menjadi lemah. Terutamanya pada tahun 1787 hingga 1788 terjadinya kegagalan
tanaman akibat cuaca yang tidak teratur.
Pada
pertengahan abad ke-18, munculnya banyak penulis dan falsafah yang terkenal,
mereka menulis mengenai kesalahan-kesalahan pemerintah lama, ketidakadilan
sosial dan situasi kewangan. Tulisan mereka mendorong perubahan besar. Di dalam
kalangan ahli falsafah ini ialah Montesquieu, Voltaira atau Jean-Jacques
Rousseau. Kedudukan dan kewibawaan raja menjadi lemah apabila Assemble
Nationale (Dewan Nasional) dan Assemblee National Constituante (Dewan Nasional
Konstituante) terbentuk. Pada 14 Julai 1789 terjadi penyerbuan ke penjara
Bstille sebagai lambing absolutism raja dan penyerangan ini menyebabkan
meletusnya Revolusi Perancis. Dengan itu, 14 Julai 1789 telah ditetapkan oleh
rakyat Perancis sebagai Hari Nasional Perancis (Ari Welianto, 2020).
2.0 Isu –isu klasik zaman
pencerahan
Pada
abad ke-19 di Barat, terutamanya di Eropah ialah abad yang dikenali sebagai
perubahan sosial yang sangat cepat dalam
kehidupan sosial, ekonomi dan politik masyarakat pada ketika itu. Revolusi
Pertanian, Revolusi Industri dan Revolusi Perancis yang berlaku pada
kurun-kurun sebelumnya memberi kesan yang meluas pada kurun ke-19 (Dr. Zahid
Emby & Dr. Sarjit Singh, 2012).
2.1 Ekonomi
Revolusi
Pertanian dan Revolusi Industri telah mengubah ekonomi Eropah berasaskan
pertanian dan perdagangan (mercantile capitalism) menjadi ekonomi industri di
mana kilang-kilang menggantikan industri kampung (cottage industry) dan
menyebabkan masyarakat bertumpu di kawasan bandar dan bukan lagi kawasan desa.
Di antara 1750 dan 1850, pekerja dalam sekitar pertanian di Britain menurun dengan
pantas walaupun jumlah penduduk Britain meningkat dua kali ganda. Ini kerana
peningkatan import makanan dan Teknik pertanian yang lebih baik telah
meningkatkan produktiviti tanpa memerlukan pekerja ramai. Tetapi perkembangan
industri yang berkembang dengan pantas telah memberikan penduduk yang semakin
ramai peluang pekerjaan. Pengeluaran berpindah dari cottage (rumah) di desa ke
kilang-kilang di bandar apabila kuasa wap menggantikan kuasa air dan
menyebabkan bandar berkembang dari segi bilangan, saiz fizikalnya dan saiz penduduknya.
Pada pertengahan abad ke-19, urbanisasi industri bermula di Britain kemudiannya
ke seluruh Eropah (Dr. Zahid Emby & Dr. Sarjit Singh, 2012).
2.3 Politik
Pada abad ke 17, ahli-ahli politik telah
memberi perhatian tentang pemusatan kuasa oleh pemerintah. Menjelang abad ke 18
mereka mula menemui cara dan memberikan
perhatian tentang cara-cara menggunakan kuasa politik untuk membaiki taraf hidup manusia.
Melalui perkembangan ini masyarakat mula tidak memikirkan kepada kehidupan
selepas mati malah menikmati kebahagiaan
dunia
Dalam politik juga, mereka percaya
bahawa kuasa merupakan suatu kepercayaan oleh masyarakat sebagai contoh wujudnya
doktrin yang menggalakan
penentangan terhadap pemerintahan mutlak. Ketika
ini raja menganggap dirinya sebagai orang pertama berkhidmat kepada Negara. Ketika zaman ini juga berlakunya pemusatan kuasa
kerajaan dengan menghapuskan keistimewaan- keistimewaan yang dinikmati oleh
provinsi, estes, cortes dan sebagainya.
Pada zaman Enlightment
(pencerahan) perkembangan masyarakat berlaku
di mana
masyarakat berfikiran terbuka setelah mulai sedar tentang ketidakadilan yang
timbul daripada pihak berkuasa tradisional sebagai contoh tokoh Voltaire telah
terlibat dalam penentangan terhadap ketidakadilan. Beliau telah melancarkan
kempen untuk membebaskan manusia yang sering berhadapan dengan pengorbanan
peribadi.
2.4 Sosial
1. Keluarga dan Persanakan
·
Urbanisasi yang melanda masyarakat Barat pada abad ke-19
meninggalkan kesan yang drastik pada hubungan kekeluargaan dan persanakan.
Apabila penduduk desa berpindah ke bandar terutamanya lelaki dewasa dan mereka melibatkan diri mereka dengan
ekonomi bandar, keluarga tidak lagi menjadi unit pengeluaran. Ini kerana mereka
tidak melibatkan diri dalam proses pengeluaran seperti kerja-kerja pertanian,
penternakan, perikanan dan sebagainya
untuk penggunaan atau jualan. Hal ini bertujuan untuk memiliki pendapatan yang
lumayan untuk membeli barangan yang diperlukan untuk keluarga mereka. Selain
itu, wanita dewasa dan kanak-kanak juga bekerja di kilang-kilang untuk menjamin
pendapatan yang mencukupi bagi keperluan harian. Kesannya telah mewujudkan
kehidupan kekeluargaan yang tidak stabil.
2. Agama (Gereja)
·
Peranan gereja dalam kehidupan spiritual dan politik negara
Barat pada ke-19 juga mula menurun kepentingannya dengan perkembangan
masyarakat kapitalis. Petugas gereja (clergy) seperti juga golongan aristokrat
terpaksa tunduk kepada kekuasaan pemilik modal atau borjuis. Ini mula berlaku
seawal kurun ke-17 lagi apabila pengaruh pedagang kapitalis mula meningkat.
Hakisan kuasa petugas gereja berterusan sehinggalah kurun ke-19 apabila idea
rasionaliti dan individualisme bersama kekuasaan pemilik modal industri
menjatuhkan kekuasaan gereja bukan sahaja dalam kerajaan tetapi juga dalam
kehidupan sosial masyarakat barat kerana sesetengah golongan menganggap agama
sebagai tidak rasional dan ada juga yang menganggap agama sebagai persoalan
individu. Oleh itu gereja atau organised religion tidak diperlukan. Pemikir-
pemikir abad ke-19 seperti Marx, Spencer dan Darwin juga menyumbang kepada
hakisan kekuasaan gereja dalam kerajaan dan kehidupan masyarakat. (Dr Zahid
Emby & Dr Sarjit Singh, 2012)
3. Nilai dan Kepercayaan
·
Pada kurun ke-19 nilai-nilai baru mula muncul. Nilai-nilai yang
dikaitkan dengan tradisi masa lampau dan tradisi desa digantikan dengan nilai
dan kepercayaan baru dalam kalangan penduduk bandar. Rasionaliti dan tindakan
rasional, dan individualisme mula muncul sebagai asas tindakan sosial. Cuff,
Sharrock dan Francis (1992) misalnya menghuraikan nilai rasionaliti seperti
berikut:
Alasan yang baik untuk terlibat
dalam tindakan sosial seperti, misalnya, mematuhi peraturan politik, atau
mengusahakan ladang dengan cara tertentu, atau membesarkan anak-anak dengan
cara tertentu, tidak lagi dapat diterima, diterima begitu saja dan dibenarkan
pada asas tradisi, iaitu, ia selalu dilakukan seperti ini. Sebaliknya,
rasionaliti melibatkan pencarian alasan dan kriteria untuk menunjukkan bahawa
dari semua kaedah alternatif untuk melakukan sesuatu, cara atau kaedah terbaik
telah dipilih. Oleh itu, kestabilan relatif pemikiran tradisional digantikan
oleh pemikiran rasional - pencarian berterusan untuk kaedah terbaik untuk
mencapai tujuan tertentu - dengan demikian cenderung membuka kehidupan sosial
untuk lebih teliti dan dipersoalkan daripada sekarang. Amalan tradisional tidak
lagi dapat berfungsi sebagai benteng menentang perubahan pesat yang dapat
dihasilkan dari daya tarik yang tidak terkendali untuk alasan, pencarian
kriteria yang tidak henti-hentinya, untuk alasan tindakan yang baik, jelas dan
logik.
·
Penekanan kepada rasionaliti dan individualisme
diperkukuhkan lagi oleh idea- idea Revolusi Perancis yang tertumpu kepada
perubahan, bahawa yang tradisional perlu diganti dengan yang baharu untuk
memenuhi kehendak dan memelihara kepentingan rakyat, bahawa manusia boleh
membentuk semula masyarakat malah manusia sepatutnya membentuk semula
masyarakat. Oleh itu, pada abad ke-19 pemeliharaan tradisi semata-mata kerana
ianya tradisi tidak lagi menjadi asas kepada tindakan sosial. Secara ringkas
jika sesuatu tindakan itu tidak rasional dan tidak menjamin pemeliharaan
individualisme, tindakan itu perlu diketepikan. Ini berlainan dengan nilai yang
wujud pada zaman pra-kapitalis, di mana anggota masyarakat percaya bahawa semua
tindakan perlu berasaskan tradisi. (Dr Zahid Emby & Dr Sarjit Singh, 2012)
3.0 Tokoh-tokoh dan aliran pemikiran
Sosial Klasik abad 19
v Thomas Hobbes
Hobbes
adalah seorang berbangsa Inggeris. Karya agungnya The Leviathan (1651)
yang membincangkan tentang struktur masyarakat dan bentuk kerajaan yang sah.
Buku itu juga merupakan di antara buku yang terawal yang membincangkan tentang
teori kontrak sosial (social contract theory).
Beliau
memperkatakan tentang bentuk pemerintahan yang terbaik dan membuat andaian
bahawa manusia pada asasnya adalah jahat, dan hidup dalam anarki. Bagi Hobbes,
sifat semula jadi manusia ialah sentiasa bermusuhan sesama sendiri (the war
of all against all). Keadaan ini hanya boleh dielakkan dengan wujudnya satu
bentuk kerajaan pusat yang kuat dan mutlak melalui satu bentuk kontrak sosial.
Kedamaian hanya boleh tercapai apabila manusia merelakan kebebasan peribadi itu
dibendung.
v John Locke
John
Locke adalah seorang ahli falsafah dan ahli teori politik Inggeris yang lahir
pada 29 Ogos 1632 di Wrington, Somerset, England, dan meninggal pada 28 Oktober
1704 di High Laver, Essex. Beliau diakui sebagai pengasas empirisisme Inggeris
dan pengarang eksposisi dan pembelaan liberalisme politik yang sistematik
pertama. Locke meletakkan banyak asas semasa zaman Pencerahan dan memberikan
sumbangan penting kepada perkembangan liberalisme. Terlatih dalam bidang
perubatan, beliau adalah penyokong utama pendekatan empirikal, Scientific
Revolution.
Karya-karya
John Locke yang paling terkenal adalah An Essay Concerning Human Understanding
(1689), di mana dia mengembangkan teori ideanya dan kisahnya mengenai asal-usul
pengetahuan manusia dalam pengalaman, dan Two Treatises of Government (edisi
pertama yang diterbitkan pada tahun 1690 tetapi disusun sebelum ini) 1683), di
mana dia mempertahankan teori kewibawaan politik berdasarkan hak dan kebebasan
individu semula jadi dan persetujuan yang diperintah.
Falsafah
John Locke mengilhami dan mencerminkan nilai-nilai Pencerahan dalam
pengiktirafannya terhadap hak dan kesetaraan individu, kritikannya terhadap
wewenang sewenang-wenangnya (cth., Hak ketuhanan raja), penyokong toleransi
agama, dan perangai empirikal dan ilmiahnya yang umum.
Teori
politik John Locke secara langsung mempengaruhi Deklarasi Kemerdekaan A.S.
dalam penegasannya mengenai hak individu semula jadi dan landasan autoriti
politiknya atas persetujuan yang diperintah. Locke juga menganjurkan pemisahan
kuasa eksekutif, perundangan, dan kehakiman, ciri bentuk pemerintahan yang
ditubuhkan dalam Perlembagaan A.S.
v Monstesquie
Montesquieu
berbangsa Perancis dan dianggap sebagai pengasas teori dan kaedah sosiologi.
Karyanya yang terkenal berjudul Thoughts on the Causes of Greatness of the
Romans and Their Decadence (1734) dan The Spirit of the Law (1748).
Dalam buku
yang pertamanya, beliau telah menghuraikan bahawa kebangkitan dan kejatuhan
sesebuah empayar itu bergantung kepada faktor moral dan fizikal, bukan secara
kebetulan. Buku keduanya merupakan satu pemerhatian mendalam tentang masyarakat
yang meliputi bentuk-bentuk kerajaan, budaya, pengaruh ekologi terhadap
struktur sosial, kependudukan, perniagaan agama dan undang-undang pada masa itu
agak terkedepan kerana isu tersebut baru mendapat
perhatian pada akhir kurun ke-20 sahaja.
Beliau telah
mengemukakan doktrin pembahagian kuasa
dan imbangan kuasa ketika menentang pemerintahan mutlak Perancis. Montesquieu
percaya bahawa kuasa harus dibahagikan antara raja dan badan-badan perantaraan
seperti parlimen, estet-estet, provinsi, golongan bangsawan, bandar, dan
gereja. Mengikut beliau, harus ada pemisahan antara pembentuk undang-undang,
perundangan, pelaksanaan keputusan perwakilan rakyat atau cabinet, dan
kehakiman. Apabila ketiga-tiga badan ini menjalankan tugas secara berasingan,
maka rakyat akan memiliki kebebasan. Doktrinnya mempunyai pengaruh dalam
penggubalan Perlembagaan Amerika Syarikat pada tahun 1787.
v Max Weber
Max
Weber, ahli sosiologi dan ekonomi politik Jerman yang terkenal dengan tesisnya
mengenai "Protestant Ethic," yang menghubungkan Protestantisme
dengan kapitalisme, dan untuk idea-idea beliau mengenai birokrasi. Beliau lahir
pada 21 April 1864 di Erfurt, Prussia, Jerman dan meninggal pada 14 Jun 1920 di
Munich, Jerman.
Analisis
Weber mengenai masyarakat moden berpusat pada konsep rasionalisasi. Masyarakat
yang rasional adalah masyarakat yang dibina berdasarkan logik dan kecekapan
daripada moral atau tradisi. Menurut Weber, kapitalisme sepenuhnya rasional.
Walaupun ini membawa kepada kecekapan dan kejayaan berdasarkan prestasi, ia
boleh memberi kesan negatif apabila dilakukan secara melampau. Dalam beberapa
masyarakat moden, ini dapat dilihat ketika rutin yang kaku dan reka bentuk yang
ketat membawa kepada persekitaran kerja mekanis dan fokus untuk menghasilkan
produk yang sama di setiap lokasi. Contoh lain dari keadaan rasionalitas yang
melampau terdapat dalam filem klasik Charlie Chaplin Modern Times
(1936). Perwatakan Chaplin melakukan tugas rutin sehingga dia tidak dapat
menghentikan gerakannya walaupun tidak bekerja. Memang, hari ini kita bahkan
mempunyai keadaan perubatan yang diakui yang disebabkan oleh tugas seperti itu,
yang dikenali sebagai "repetitive stress syndrome."
Weber
lebih berminat dengan bagaimana individu mengalami perpecahan masyarakat
daripada bahagian mereka sendiri. Teori interaksionisme simbolik, yang ketiga
dari tiga teori sosiologi yang paling dikenali, didasarkan pada idea awal Weber
yang menekankan sudut pandangan individu dan bagaimana individu itu berkaitan
dengan masyarakat. Bagi Weber, puncak industralisasi, rasionalisasi, dan sejenisnya
menghasilkan apa yang disebutnya sebagai kandang besi, di mana individu
tersebut terperangkap oleh institusi dan birokrasi. Dalam satu siri karangan
pada tahun 1904, Max Weber mengemukakan idea Protestants Work Ethic,
suatu sikap baru terhadap pekerjaan berdasarkan prinsip penaklukan Calvinis.
Pada abad keenam belas, Eropah digemparkan oleh Revolusi Protestan. Pemimpin
agama seperti Martin Luther dan John Calvin berpendapat bahawa kepercayaan
Gereja Katolik akan keselamatan melalui ketaatan. Sementara pemimpin Katolik
menekankan pentingnya dogma agama dan melakukan perbuatan baik sebagai pintu
masuk ke Syurga, Protestan percaya bahawa rahmat batin, atau iman kepada Tuhan,
sudah cukup untuk mencapai keselamatan.
John
Calvin secara khusus mempopularkan konsep penentuan nasib Kristian, gagasan bahawa semua
peristiwa - termasuk keselamatan - telah diputuskan oleh Tuhan. Kerana pengikut
tidak pernah yakin sama ada mereka telah dipilih untuk memasuki Syurga atau
Neraka, mereka mencari tanda-tanda dalam kehidupan seharian mereka. Sekiranya
seseorang itu rajin dan berjaya, dia mungkin akan menjadi salah satu yang
terpilih. Sekiranya seseorang malas atau tidak peduli, dia mungkin akan menjadi
orang yang terkutuk. Weber berpendapat bahawa mentaliti ini mendorong orang
untuk bekerja keras untuk kepentingan peribadi. Lama kelamaan, etika kerja
Protestan menyebar dan menjadi asas kapitalisme.
v Herbert Spencer
Herbert
Spencer dilahirkan di England dan menerima pendidikan dalam bidang matematik
dan sains semula jadi, namun beliau amat berminat dalam bidang sains sosial.
Spencer juga banyak melibatkan diri dalam bidang penulisan. Antara hasil karya
adalah seperti Social Statics (1850), The Study of Sociology
(1973) dan Descriptive Sociology (1874).
Mengikut
pandangan spencer, setiap bahagian dalam masyarakat memainkan peranannya
sendiri dan menyumbangkan tenaga kepada kehidupan serta kestabilan sosial
sesuatu masyarakat. Beliau telah menghasilkan konsep survival of fittest dan
mempercayai bahawa masyarakat manusia berkisar mengikut Principle of Natural
Laws. Menerusi proses pemilihan natural ini golongan yang lemah akan
terkeluar dan cuma mereka yang kuat akan kekal. Pada pendapatnya, kerajaan
tidak sepatutnya membantu golongan yang lemah itu dan akan terus membiarkan
golongan yang kuat untuk memajukan diri mereka dan juga masyarakat. Ini adalah
kerana jika kerajaan tidak campur tangan dalam kerja-kerja sesuatu masyarakat,
tetapi masyarakat itu dengan sendirinya akan berusaha untuk menaikkan taraf
sosial mereka. Secara tidak langsung jika dilihat melalui teori yang yang
diberikannya ini, daripada segala usaha yang dilakukan oleh mereka yang kuat
ini akan turut juga membangunkan ekonomi sesebuah negara. Menurut spencer lagi,
terdapat beberapa sistem yang wujud dalam evolusi masyarakat iaitu sistem
penahan, pengatur serta pembahagi yang berperanan dalam proses pembangunan
sesebuah negara
i.
Sistem penahan – berfungsi mencukupkan keperluan bagi kehidupan masyarakat
(usaha menambahkan pengeluaran makanan kepada penduduk sesebuah negara)
ii.
Sistem pengatur – berperanan memelihara hubungan antara sesama masyarakat serta hubungan luar negara (diri pemimpin dalam
bidang politik, ketenteraan dan agama)
iii.
Sistem pembahagi – wujud ketika proses evolusi yang
semakin maju (sektor perdagangan dibahagi kepada perdagangan dalam negara dan
luar negara)
v Émile Durkheim
Émile
Durkheim merupakan seorang penulis yang agak radikal dari Perancis. Beliau juga
adalah sebagai salah seorang ahli sosiologi yang meletakkan dasar-dasar
sosiologi moden. Dia banyak menulis tentang cara sosiologi, pengetahuan dan
sosiologi agama, pembahagian kerja dan bunuh diri, pendidikan dan moral. Antara
hasil karyanya yang terkenal ialah The Division of Labour in Society, Rules
of Sociological Method, Suicide dan The Elementary Forms of Religious
Life.
Durkheim
merupakan pelopor kepada kaedah-kaedah sosiologi menerusi kajian yang
sistematik dan beliau telah menggunakan statistic untuk membuktikan hipotesis.
Kaedah penyelidikan yang diciptanya telah menjadi panduan asas kepada ahli-ahli
sosiologi moden dalam membuat penyelidikan hingga ke masa sekarang.
Teori
fungsional dikaitkan dengan idea Durkheim dalam the division of Labour in
Society. menerusi buku ini, beliau memberi satu reaksi terhadap masyarakat
industrial moden cukup didasarkan pada perjanjian kontrak antara individu yang
didorong oleh kepentingan diri sendiri tanpa didahului oleh kesepakatan beliau
juga memperkenalkan konsep Organic Solidarity dan Mechanical Solidarity.
Ø organic solidarity – hubungan sosial dalam masyarakat
perindustrian berdasarkan saling pergantungan antara individu yang menjalankan
aktiviti-aktiviti pengkhususan
Ø mechanical solidarity – hubungan sosial dalam masyarakat
pra industri
yang kecil berdasarkan persepsi bahawa individu di dalamnya adalah sama dan
akan hidup bersama.
v Charles Dickens
Charles
John Huffam Dickens adalah seorang penulis Inggeris dan pengkritik sosial yang
lahir pada 7 Februari 1812 dan meninggal dunia pada 9 Jun 1870. Dia mencipta
beberapa watak fiksyen terkenal di dunia dan dianggap oleh banyak orang sebagai
novelis terhebat pada zaman Victoria. Dickens dikenang sebagai salah seorang
penulis yang paling penting dan berpengaruh pada abad ke-19. Di antara
pencapaiannya, dia dipuji kerana memberikan potret yang jelas dari kelas bawah
era Victoria, yang membantu membawa perubahan sosial.
Dickens
menikmati populariti yang lebih luas sepanjang hayatnya berbanding penulis
sebelumnya. Banyak karyanya dapat menarik minat orang sederhana dan canggih,
orang miskin dan ratu, dan perkembangan teknologi serta kualiti karyanya
memungkinkan kemasyhurannya tersebar di seluruh dunia dengan sangat cepat.
Kariernya yang panjang menyaksikan turun naik dan penerimaan novel individu,
tetapi tidak ada satupun yang diabaikan atau tidak bersifat atau tidak
dihiraukan, dan, walaupun dia kini dikagumi untuk aspek dan fasa karyanya yang
kurang diberi perhatian oleh sezamannya, popularitinya tidak pernah berhenti.
Pengarang Inggeris ini lebih dari sekadar penghibur yang hebat. Jangkauan,
belas kasihan, dan kepandaian keprihatinan masyarakatnya dan kekurangannya
memperkaya novelnya dan menjadikannya salah satu kekuatan hebat dalam sastera
abad ke-19 dan juru bicara yang berpengaruh terhadap hati nurani zamannya.
v George Orwell
George Orwell atau yang memiliki nama asli sebagai Eric
Arthur Blair (25 Juni 1903-21 Januari 1950) merupakan seorang penulis novel,
esei, wartawan, dan pengamat politik serta budaya di Inggris. Blair mulai ramai dikenal oleh
khalayak ramai, ketika tulisan-tulisannya dalam bentuk buku, esei mahupun novel memberikan motivasi bagi
perubahan sistem penindasan manusia saat itu.
Berdasarkan Novel 1984 karya Orwell, Ever H. D kemudian
mendefinisikan Birokrasi Orwell sebagai peningkatan kontrol birokratik secara
keseluruhan. Kontrol, tekanan, dan paksaan dari birokrasi bertujuan agar proses
pembangunan sebuah negara dapat berjalan lancar, hal ini juga menyebabkan
semakin kuatnya birokrasi dan menjadi alat kekuasaan negara untuk mengendalikan
kegiatan ekonomi, politik, dan sosial masyarakat yang mutlak melalui pengaturan
bahkan paksaan. Birokrasi Orwell dapat disimpulkan sebagai penguasaan atas sebahagian besar kehidupan masyarakat yang
disebabkan ketergantungan masyarakat kepada birokrasi melalui manifestasi
program-program pembangunan yang direncanakan oleh pemerintah dan kebanyakan
program tersebut bersifat top-down.
Beberapa karya Blair yang terkenal dan terinspirasi dari
pengalaman hidupnya ialah seperti Down and Out in Paris and London (1933),
Burmese Days (1934), A Clergyman’s Daughter (1935), Keep the Aspidistra Flying
(1936), The Road to Wigan Pier (1937), dan Coming Up for Air (1939).
v Karl Marx
Karl marx (5 May 1818 – 14 March 1883) dilahirkan pada 15 may 1818
di trier, prusia dan yang kini dikenali sebagai Jerman beliau juga
pernah menetap di prancis Belgium dan Jerman. Beliau pada
awalnya merupakan bangsa yahudi namun setelah bapa yang bernama Heimrich Marx telah menjadi
kristian pada usia 36 tahun.
Karl Marx mempunyai isteri
yang bernama jenny Von Westphalen dan
dikurniakan tujuh orang anak. Karl Marx telah meninggal
dunia pada 14 march 1883 di London. Ketika beliau masih muda beliau telah
mendapat pendidikan oleh bapanya iaitu Heinrich Marx. Pada usia 17
tahun Karl Marx telah Berjaya
memasuki universiti Bonn. Pada usia yang
muda ini Karl Marx sangat meminati
dan mempelajari tentang ilmu falsafah dan sastera. setelah
itu Karl Marx dipindahkan ke
universiti Berlin seterusnya Berjaya menerima gelaran
Doktor falsafah. (wink 2009)
Siapakah itu Karl Marx? Karl max ialah
seorang ahli falsafah Jerman, ahli ekonomi, ahli sejarah, ahli sosiologi, ahli
teori politik, wartawan dan revolusi sosialis. Karl Marx telah menerbitkan
beberapa karya antaranya karya(with Friedrich Engels) “Manifest
der Kommunistischen Partei (1848),
commonly known as The
Communist Manifesto”, Karl
Marx juga menerbitkan buku terpenting dalam pergerakan revolusi itu iaitu “Das Kapita”l. Penulisan-penulisan hasil dan lain-lain oleh Marx dan
Engels telah membentuk perkara asas dalam
pemikiran dan kepercayaan yang dikenali sebagai Marxisme.
v Charles Darwin
Charles
Robert Darwin adalah seorang naturalis yang telah dilahirkan British. Beliau
adalah seorang naturalis yang memulakan teori evolusi berdasarkan pemilihan
semula jadi. Charles telah menghasilkan The Origin of Species by Means of
Natural Selection or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for
Life, yang edisi pertamanya dengan judul The Origin of Species
diterbitkan pada 1859. Teori evolusi merupakan
perubahan frekuensi alel (genetik) pada sifat-sifat terwariskan yang ada pada suatu
generasi ke generasi berikutnya.
Secara garis besar, teori ini menyatakan bahwa makhluk hidup
yang ada di dunia sampai dengan saat ini merupakan hasil perkembangan dari
makhluk yang telah ada sebelumnya, baik yang menyangkut struktur mahupun fungsi, secara turun temurun
dari generasi ke generasi. Dengan demikian, perubahan yang merupakan hasil
perkembangan itu berlangsung dalam waktu yang amat panjang, iaitu jutaan tahun seiring dengan
evolusi alam semesta.
v Louis de Bonald
Louis
Gabriel Ambroise, Vicomte de Bonald telah berasal dari Perancis. Beliau adalah
seorang ahli falsafah dan ahli politik kontra-revolusioner.
Bonald published one
of the most violent anti-Semitic texts of the post-French Revolutionary period,
Sur les juifs. In it, the Philosophes are condemned for fashioning
the intellectual tools used to justify Jewish emancipation during the
Revolution. Bonald accuses the Jews of not becoming "authentic"
French citizens and disrupting traditional society
Bonald telah menerbitkan salah satu teks anti-Semit yang paling
ganas pada zaman Revolusi Pasca Perancis, Sur les juifs. Di dalamnya, para ahli
falsafah telah dikutuk kerana membuat alat intelektual yang digunakan untuk
membenarkan pembebasan Yahudi semasa Revolusi. Bonald menuduh orang Yahudi
tidak menjadi warganegara Perancis yang "sahih" dan mengganggu
masyarakat tradisional.
4.0 Aliran pemikiran sosial klasik dalam
penyelesaian masalah masyarakat
4.1 Aliran Romantisisme
Romantisme
merupakan satu gaya dalam bidang seni halus dan kesusasteraan, ia lebih
cenderung kepada penyataan emosi yang sepenuhnya, aksi yang bebas dan spontan
lebih daripada kawalan serta peraturan. Romantisme berbeza dengan suatu gaya
lain iaitu Klasikisme.Aliran Romantisme merupakan sebuah Gerakan yang
mementingkan aspek seni, sastera dan intelektual. Aliran berasal dari Eropah
Barat, ia muncul pada abad ke-18 ketika berlakunya Revolusi Industri di Eropah
Barat. Aliran ini merupakan revolusi yang melawan norma-norma kebangsawanan,
sosial dan politik. Ia menekankan reaksi terhadap rasionalisasi alam yang
terdapat dalam bidang seni dan sastera dan juga memberi penekanan yang kuat
kepada aspek emosi yang merupakan pengalaman daripada estetika. Negara-negara
yang terlibat dengan aliran Romantisme ialah Jerman, Rusia, Sepanyol, Perancis,
Amerika Latin dan Amerika Syarikat (Mohd Fadhil Nazrin Bin Mohd Rodhi, 2012).
Victor
Marie Hugo ialah salah satu tokoh aliran Romantisme. Beliau merupakan seorang
penulis aliran Romantisme pada abad ke-19. Selain itu, Beliau juga ialah
penyair Romantisme yang terkenal di Perancis, antara karya puisinya yang
terkenal di Perancis ialah “Les Contemplations” dan “La Légende des siècles”.
Kesemua hasil karya oleh Victor Marie Hugo menggambarkan isu politik, sosial
dan kecenderungan terhadap bidang kesenian pada zamannya. Karya-karya yang
dihasilkan oleh Beliau mendominasi hamper sepanjang abad ke-19. Dengan itu,
dalam bidang satera perancis Beliau menduduki tempat yang terhormat (Mohd
Fadhil Nazrin Bin Mohd Rodhi, 2012).
Romantisme mendapat keinginan yang tidak
terhad. Romantisme menekankan aspek kebebasan individu, ia tidak cenderung untuk
membatas kebiasaan sosial dan pemerintahan politik yang tidak adil. Willian
Blake, seorang penyair romantis
dan pelukis Inggeris menyatakan bahawa Beliau “dapat melihat Dunia dalam
Sebutir Pasir dan Suatu Syurga dalam Sekuntum Bunga Hutan”. Ahli Romantisme
melihat alam semulajadi sebagai sesuatu yang hidup, sesuai dengan perasaan
cinta dan rasa simpati manusia (Mohd Fadhil Nazrin Bin Mohd Rodhi, 2012).
4.2 Aliran Positivisme
Aliran positivisme adalah suatu
doktrin dalam falsafah sains yang menegaskan bahawa pengetahuan sebenar adalah
pengetahuan yang diperolehi hanya daripada pengalaman pancaindera (sensory
experience), iaitu sesuatu hanya boleh diperhati dan diukur. Hanya fakta
boleh dibuktikan kesahihannya melalui sains fizikal dianggap sebagai
pengetahuan sebenar. Kaedah sains fizikal dianggap sebagai satu-satunya cara
yang tepat untuk mempengaruhi pengetahuan. Aliran ini menekan the scientific
method dalam menganalisis isu-isu sosial. Ia dilihat sebagai “bende” dan
perlu dianalisikan secara objektif tanpa dipengaruhi oleh nilai pengkaji. Hasil
daripada kajian boleh diutarakan untuk dijadikan penyelesaian masalah yang
dikaji.
Antara tokoh yang terkenal adalah
tokoh Auguste Comte, seorang filosofi sekaligus sosiologi ternama. Aliran ini
mula dikembangkan oleh Comte sejak abad ke-19. Seiring dengan kemajuan zaman,
positivisme juga dikembangkan oleh beberapa tokoh terkenal. Beberapa tokoh
positivisme ini cukup besar pengaruhnya dalam perkembangan positivisme
antaranya Saint Simon, Emile Durkheim, Kolakowski dan Anthony Giddens.
Aliran ini mula menjadi model kajian
sains sosial, khususnya di Amerika Syarikat dan negara-negara lain selepas
tercetusnya Perang Dunia Kedua (Neuman, 2011). Menurut Bourdeau (2014) dan
Howell (2013), paradigma positivisme yang diperkenalkan oleh Auguste Comte
melalui penulisan beliau yang bertajuk A General View of Positivisme
pada tahun 1844 mula diterima secara meluas di Barat pada separuh kedua abad
ke-19. Comte berpandangan bahawa penyelidikan dalam sains sosial perlu
berasaskan pengamatan empirikal yang dapat ditaakul secara sebab dan akibat
menggunakan perkaedahan saintifik (Babbie, 2013).
4.3 Aliran Behaviorisme
Aliran
Behaviorisme adalah satu aliran yang mula dipercayai pada abad ke-20. Behaviorisme
mempercayai bahawa adalah lebih penting untuk mengkaji tingkah laku manusia
daripada proses pemikiran manusia. Behaviorisme juga dinyatakan sebagai satu
kajian terhadap perubahan tingkah laku yang boleh diperhatikan, di kawal dan
diramal. Aliran ini mengkaji perhubungan antara rangsangan (stimulus) dan
gerak (response) apabila seseorang bertindak dalam persekitaran luaran.
Antara tokoh
yang paling dikenali dalam aliran ini adalah John B. Watson. Minat awal beliau
adalah pada falsafah
dan akhirnya beralih ke bidang psikologi, Pada tahun 1903, beliau akhirnya
menyelesaikan kajiannya berkaitan Behaviorisme. Pada tahun 1912 beliau menulis
karya utamanya yang dikenal sebagai ‘Behaviorist’s Manifesto’ iaitu “Psychology
as the Behviorists Views It”. Selain daripada itu, B.F. Skinnier juga
dikenal sebagai tokoh Behaviorisme. Beliau berpendapat bahawa Behaviorisme
adalah satu aliran psikologi yang menekan pada tingkah laku manusia sebagai
manusia reaktif yang memberikan respon terhadap sekitarnya, pengalaman dan
penilaian akan membentuk respon tersebut. Respon yang dinyatakan terbahagi
kepada dua, iaitu respon positif dan negatif.
Aliran
Behaviorisme memberi fokus terhadap tingkah laku yang ingin dilihat, diukur dan
dinailai. Tingkah laku ini boleh dibentuk
melalui persekitaran dan peneguhan yang diberi. Antara tokoh-tokoh aliran
Behaviorisme, teori Skinner yang paling besar pengaruhnya terhadap perkembangan
aliran ini. Pada tahun 1938, dalam buku terbitan beliau yang berjudul “Behavior
of Organism”, beliau telah memperkenalkan Teori Pelaziman Operan. Teori ini
banyak digunakan untuk mendidik dengan memberikan ganjaran atau peneguran.
4.4 Historical Materialisme
Aliran
pemikiran sosial klasik historical materialisme atau dalam bahasa Melayu dikenali sebagai materialisme
sejarah. materialism ini merupakan satu metodologi atau kaedah kajian yang
digunakan oleh ahli-ahli sejarah dan bertujuan mengkaji perkembangan manusia
dan ekonomi melalui sejarah. Aliran pemikiran ini diasaskan oleh Karl Marx telah mewujudkan suatu teori
sejarah yang berlandaskan materialisme dialektik yang menganalisis perkembangan
sejarah dengan mengambil kira hubungan dialektikal antara asas ekonomi
masyarakat dengan kesedaran manusia, sekali gus telah menolak pendapat golongan
idealis yang percaya bahawa perubahan masyarakat berlaku kerana adanya tokoh-tokoh yang
hebat yang memimpin sesuatu perubahan tersebut.
Dalam
fahaman materialisme ini bertentangan dengan agama islam yang syumul iaitu di mana materialisme mengatakan asal
usul kejadian alam ini adalah secara kebetulan, fahaman ini telah menolak
konsep tuhan. Konsep ini telah menyebabkan munculnya fahaman evolusi antaranya
ialah Charles Darwin iaitu bagi mereka alam kini secara “Natural Selection” iaitu kewujudan alam ini secara evolusi
atom. Menurut Charles Darwin perkembangan evolusi ini menjadi satu tarikan dan
tolakan dalam sistem atom. Kejadian organisma di bumi bermula daripada satu sel
kemudian nya berkembang secara sendiri tanpa kawalan lain. Menurutnya lagi
perkembangan ini mempunyai tahap organisma yang paling hebat iaitu sehingga
terjadinya bentuk manusia (Hasrol Hashim 2011)
Faktor –faktor perubahan sejarah masyarakat berpandukan objektif tersebut
iaitu, perkembangan ekonomi masyarakat, perkembangan teknologi dan kuasa produktiviti masyarakat, dan
pertentangan, konflik dan perjuangan antara kelas-kelas sosio ekonomi.
Dalam aliran Karl Marx ini membicarakan
tentang perkembangan masyarakat dalam erti kata lain manusia mampu berkembang
dan bekerja, mempunyai karier dan membahagiakan manusia lain. “Segala
sejarah masyarakat sehingga ke hari ini, adalah sejarah perjuangan kelas.”
(Karl Marx & Friedrich Engel, Manifesto Komunis, 1848)
manusia boleh dibentuk dengan kehidupan iaitu membentuk masyarakat manusia dari
segi kesan tindakan yang dilakukan manusia itu sendiri. Dalam fahaman ini lebih
mementingkan ekonomi sosial sesuatu tempat tersebut. (Trisna Nurdiaman 2015)
Rujukan
Ari Welianto. 2020. Penyebab
Terjadinya Revolusi Perancis. Kompas. https://www.kompas.com/skola/read/2020/05/27/160000869/penyebab-terjadinya-revolusi-perancis?page=all [1 Disember 2020].
Dr. Zahid Emby & Dr. Sarjit
Singh. 2012. ABXS1103 Pengantar Sains Sosial. Open University Malaysia. https://www.academia.edu/31691466/ABXS1103_Pengantar_Sains_Sosial
[24
November 2020]
Mohd Syahmir Alias. 2018. Aliran
Positivisme. Objektiviti Dalam Penyelidikan Sains Sosial: Perbandingan
Perspektif Positivisme dengan Perspektif Islam [1 Januari 2018]
My Blog (2014) Sumbangan Pemikiran Karl Marx
http://ebooksociologyliterature.blogspot.com/2014/08/sumbangan-pemikiran-karl-marx.html [6 Disember 2020]
Naufal
Wahyu. (2019). Makalah Aliran Behaviorisme. Academia.Edu.
https://www.academia.edu/19678155/Makalah_Aliran_Behaviorisme
Rohana Yusof (2006), Asas Sains
Sosial Dari Perspektif Sosiologi, Cetakan keempat, hlmn 32-34, Dewan Bahasa Dan
Pustaka, Kuala Lumpur.
Sivachandralingam Sundra Raja,
Ayadurai Letchumanan (2018), Sejarah dunia (1500-1955), Edisi Keempat,
hlmn 261, Oxford Fajar, Selangor.
Sosialis, (2018) Teori Sejarah Marxis
https://sosialis.net/2018/09/17/teori-sejarah-marxis/
[6 disember 2020]
Trisna
Nurdiaman, (2015) Makalah Karl Marx Tsk https://www.slideshare.net/trisnaalient/makalah-karl-mark-tsk [6 Disember 2020]
Wink, (2009) Biografi Karl Marx, Kisah Bapa
Sosialisme dan Pemikiranya
https://www.biografiku.com/biografi-karl-marx#forward [6 Disember 2020]
Yogie Pranowo, (2011) Pandangan Materialism
Menurut Karl Marx
https://www.kompasiana.com/othinx/5500dc038133112019fa7e9e/pandangan-materialisme-historis-karl-marx [6 Disember 2020]
Philip Collin, (2020) Charles Dickens,
Encyclopædia Britannica
https://www.britannica.com/biography/Charles-Dickens-British-novelist
Graham A.J. Rogers, (2020) John Locke,
Encyclopædia Britannica
Comments
Post a Comment