IMPAK COVID-19: STRUKTUR SOSIOEKONOMI MASYARAKAT MALAYSIA

 ARTIKEL PENGANTAR SAINS SOSIAL; SEMESTER 1

Kita melihat dan mendengar informasi mengenai COVID-19 atau koronavirus di mana-mana tetapi pasti ada kata-kata yang sukar dan istilah perubatan yang payah untuk difahami. Jadi, apa itu COVID-19? Pada dasarnya, COVID-19 juga dikenali sebagai koronavirus adalah virus atau penyakit yang dikatakan beredar di antara haiwan dan disedari boleh menjangkiti manusia. Kelawar dikatakan sebagai punca semula jadi virus ini tetapi beberapa haiwan lain juga telah dikatakan sebagai sumber.

Walau bagaimanapun, virus ini kini merebak ke seluruh dunia dan lebih banyak kes dilaporkan di seluruh dunia setiap hari. Setiap daripada kita berisiko dijangkiti. COVID-19 pertama kali muncul pada akhir November 2019 ketika virus tersebut dilaporkan di Wuhan, China. Wabak itu kemudian merebak ke beberapa negara. Kes baru dilaporkan setiap hari dan jumlahnya meningkat dengan cepat dan begitu juga dengan jumlah kematian. Dengan segera, kerajaan Malaysia telah mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (RMCO) yang dilanjutkan hingga 31 Mac. Ada perubahan baik dalam beberapa bulan awal namun, kini laporan kes semakin meningkat.

Pandemik COVID-19 di Malaysia adalah berpunca daripada wabak penyakit koronavirus 2019 atau nama glamornya, COVID-19 yang berlaku di seluruh dunia yang disebabkan oleh sindrom pernafasan akut yang teruk koronavirus 2, SARS-CoV-2. Virus ini disahkan menjangkiti Malaysia pada akhir Januari 2020, ketika dikesan pada pelancong dari China yang tiba di Johor melalui Singapura pada 25 Januari, berikutan wabak COVID-19 di Hubei, China. Kes yang dilaporkan pada awalnya agak rendah dan sebahagian besarnya terbatas pada kes yang diimport, sehingga kelompok lokal mulai muncul pada bulan Mac.

Kelompok terbesar pada masa itu dikaitkan dengan perhimpunan agama Jamaah Tabligh yang diadakan di Sri Petaling, Kuala Lumpur pada akhir Februari dan awal Mac, yang menyebabkan lonjakan besar-besaran dalam kes tempatan dan eksport kes ke negara jiran. Dalam beberapa minggu, Malaysia telah mencatat jumlah kumulatif terbesar jangkitan COVID-19 yang disahkan di Asia Tenggara, melanggar 2.000 kes aktif pada akhir bulan Mac, daripada kurang dari 30 kes pada awal bulan. Menjelang 16 Mac, kehadiran virus dilaporkan di setiap negeri dan wilayah persekutuan di negara ini.

Tindak balas perubatan terhadap wabak ini diawasi oleh Ketua Pengarah Kesihatan Noor Hisham Abdullah di bawah Kementerian Kesihatan. Persiapan untuk menyimpan peralatan, mengesan dan memantau kes, dan merawat pesakit COVID-19 dilaporkan telah dimulakan pada 6 Januari 2020, berikutan laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengenai wabak pneumonia yang misteri pada akhir Disember 2019 berpunca dari bandar Wuhan, Hubei. Ketika lonjakan kes mulai berlaku pada awal bulan Mac, Yang di-Pertuan Agong menyatakan keprihatinan besar baginda terhadap meningkatnya wabak. Langkah-langkah untuk memerangi wabak itu kemudian diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia melalui siaran langsung di seluruh negara bersiaran pada 13 Mac 2020.

Menjelang 16 Mac, "Perintah Kawalan Pergerakan", PKP di seluruh negara, yang bertujuan untuk mengurangkan penyebaran COVID-19 melalui jarak sosial, diumumkan akan berkuat kuasa antara 18 dan 31 Mac. Jabatan Peguam Negara, JPN juga menerbitkan pewartaan persekutuan pada 18 Mac 2020 yang menyekat individu daripada pergi ke negeri lain yang telah diisytiharkan sebagai kawasan yang terkena koronavirus. Pada 25 Mac, PKP dilanjutkan lagi dengan tambahan dua minggu, sehingga 14 April, kerana kadar kes baru setiap hari terus meningkat. PKP selanjutnya diumumkan akan dilanjutkan sehingga 28 April pada 10 April, dan hingga 12 Mei pada 23 April.

Pelonggaran sekatan secara beransur-ansur dilaksanakan, fasa pertama setelah penguncian adalah "Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat", PKPB pada 1 Mei, yang membolehkan kebanyakan perniagaan dibuka pada 4 Mei, diikuti dengan "Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan", PKPP sebagai fasa kedua mulai 10 Jun. Pada asalnya dijadualkan berakhir pada 31 Ogos, PKPP telah dilanjutkan hingga 31 Disember 2020 dan telah diperpanjangkan lagi sehingga 31 Mac 2021, dengan sektor terpilih yang masih ditutup dan sekatan jalan raya yang ketat dari beberapa negara tetap berlaku kerana pengesanan berterusan kes yang diimport.

Pilihan raya negeri Sabah pada Oktober mengakibatkan kebangkitan semula kes COVID-19 di Malaysia sebagai gelombang kedua yang sangat dahsyta atau gelombang ketiga menurut Kementerian Kesihatan, dan PKPB dikembalikan ke hampir semua negeri dari 9 November hingga 6 Disember, dan Sabah merancang untuk beralih ke mod kunci penuh, lockdown namun, bertukar semula ke PKPB. Namun, pada 21 November, 6 Disember dan 28 Disember 2020, PKPB dihentikan untuk kebanyakan negeri kecuali Sabah, Kuala Lumpur, Selangor, dan sebahagian Johor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang, yang melanjtkan PKPB mereka sehingga 14 Januari 2021. Pada Hari Tahun Baru 2021, Menteri Kanan Dato Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa PKPP telah dilanjutkan hingga 31 Mac 2021 kerana kes harian masih tinggi.

Mula-mula melaporkan jumlah kes tertinggi di Asia Tenggara pada bulan Mac dan awal April 2020, kes aktif harian di Malaysia telah menurun dengan stabil dari puncak 2.596 kes pada awal April kepada turunnya kurang dari 250 kes pada akhir bulan Jun. Jumlah kes negara itu sejak itu dikalahkan oleh negara-negara Asia Tenggara yang lain iaitu Filipina pada 14 April, Indonesia pada 15 April, dan Myanmar pada 28 September. Kes berkala melonjak dari kelompok berikutnya dalam komuniti setempat, kawasan pendatang, pusat penahanan imigresen, asrama pekerja, penjara, dan kemudahan kesihatan terus dilaporkan sejak wabak awal.

Wabak paling serius sejak pertengahan tahun 2020 berpunca dari populasi penjara di Sabah dan Kedah pada bulan September dan Oktober 2020, yang diperburuk oleh kegagalan untuk mengenakan sekatan yang tepat pada waktunya. Gelombang berikutnya, secara signifikan lebih meluas daripada gelombang sebelumnya, meningkatkan keparahan wabak negara di atas gelombang di negara-negara Asia Tenggara yang lain, termasuk Singapura, Thailand, Vietnam, Kemboja, Brunei, Laos, dan Timor Timur.

Penularan wabak COVID-19 telah membawa banyak perubahan terhadap struktur sosial dunia termasuk masyarakat Malaysia sendiri dari pelbagai aspek. Sektor pendidikan merupakan sektor penting dalam melahirkan generasi yang berpendidikan dan berguna untuk masa hadapan. Sektor sosioekonomi pula, berpusat di sekitar kesan sosial dari beberapa perubahan kewangan. Selain itu, sektor ekonomi meliputi bidang pengeluaran, pengedaran dan perdagangan, serta penggunaan barang dan perkhidmatan oleh pelbagai agen.

Difahami dalam pengertiannya yang luas, ekonomi didefinisikan sebagai domain sosial yang menekankan amalan, wacana, dan ekspresi material yang berkaitan dengan pengeluaran, penggunaan, dan pengurusan sumber daya. Dari sudut pandangan positif atau menyeluruh, kesejahteraan mental dapat merangkumi keupayaan seseorang untuk menjalani kehidupan dan membuat penyesuaian antara latihan hidup dan usaha untuk mencapai fleksibiliti mental. Kontras sosial, penilaian subjektif, dan spekulasi mahir yang bersaing semuanya memberi kesan bagaimana seseorang mencirikan istilah kesejahteraan mental.

Disebabkan virus ini, banyak sektor pendidikan tergendala buat masa yang agak lama. Ianya memberi impak yang besar terhadap para pendidik, pelajar, staf dan ibu bapa atau penjaga. Impak negatif dan positif dapat diperoleh daripada pandemik ini. Antara impak jelas yang dapat dibahaskan adalah sesi pengajaran dan pembelajaran yang diadakan secara atas talian. Pelajar-pelajar tidak dibenarkan pulang ke kampus dan menghadiri sesi pengajian secara bersemuka. Suasana norma baru pandemik COVID-19 menunjukkan bahawa guru-guru menerapkan pembelajaran dalam talian semasa proses pengajaran dan pembelajaran, PdP. Pelaksanaan PKP menghendaki semua sekolah ditutup, yang memerlukan perintis sekolah dan tenaga pengajar untuk membina semula pendidikan dan pembelajaran bagaimana menangani pembelajaran inovasi yang maju. Pendigitalan komuniti juga mula diperiksa. Aspek kreativiti dan inovasi sangat mustahak untuk menangani situasi krisis ini agar dapat memberi jalan keluar kepada fenomena baru.

Pengaturan dalam pengajaran yang telah dilaksanakan di kebanyakan negara dalam usaha mengatasi cabaran COVID-19 secara meluas adalah memindahkan pusat pembelajaran dari strategi pembelajaran konvensional, menjadi strategi tatap muka khusus ke kelas dalam talian. Penyelesaian ini menjadikan pendidikan dalam talian menjadi viral dalam dunia pendidikan. Malaysia tidak terkecuali mengikuti teknik yang sama dalam menghadapi cabaran pandemik COVID-19. Guru telah diminta untuk menyediakan bahan pembelajaran dalam talian sebagai tambahan kepada aplikasi pembelajaran yang ada. Pembelajaran melalui Google Classroom dihidupkan. Sebagai pengembangan, pembelajaran dalam talian juga meningkatkan pembelajaran standard kepada semua pelajarnya.

Aplikasi dalam talian ini membuka ruang kepada para pendidik untuk menjadi lebih kreatif dan berfikir luar kotak dalam menghasilkan cara PdP dalam talian yang bermakna dan efektif buat para anak didik. Oleh itu, beberapa kajian ini dilakukan untuk mengenalpasti perspektif pendidik dan pelajar mengenai PdP dalam talian dan kesan pelaksanaannya. Kebanyakan hasil kajian menunjukkan bahawa responden memahami konteks PdP dan kesan pelaksanaan PdP dalam talian pengajaran mereka di dalam kelas jelas penampakannya. Sehubungan itu, kajian-kajian ini pada tahap tertentu dapat memberikan maklumat berguna yang berkaitan dengan guru-guru yang sentiasa bersedia untuk menyampaikan pengetahuan mengikut isu semasa. Selain itu, ia selaras dengan keperluan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk memperkukuhkan PdP secara dalam talian, terutamanya semasa premis sekolah yang terpaksa ditutup kerana Perintah Kawalan Pergerakan, PKP.

Semasa COVID-19 PKP Fasa 1 dan Fasa 2, pensyarah Institut Pendidikan Guru (IPG) menggunakan beberapa aplikasi pengajaran dan pembelajaran atas talian atau E-PdP untuk memastikan sukatan pelajaran dilaksanakan seperti yang dirancang oleh Kementian Pendidikan Malaysia. Istilah pembelajaran bahasa dalam talian, atau (OLL = Online Language Learning) boleh merujuk kepada sejumlah lingkungan pembelajaran iaitu kelas yang difasilitasi oleh laman sesawang, kursus hibrid, atau sepenuhnya maya atau kursus dalam talian. Pelaksanaan E-PdP yang berlangsung semasa tempoh PKP Fasa 1 dan Fasa 2 ini merangkumi aspek penglibatan fakulti dan pelajar, platform aplikasi utama dan sokongan, jenis interaksi, dan masalah dalam melaksanakan E-Pdp semasa PKP Fasa 1 dan Fasa 2. PKP telah memberi kesan kepada budaya kehidupan manusia dan juga dunia pendidikan.

Pengajaran dalam talian tidak seperti yang diberdayakan di kalangan pelajar dan pelajar dalam pengajaran pengajian tinggi, tetapi juga kepada semua penjawat awam yang semestinya bekerja dari dalam negeri pada waktu PKP. Penjawat awam juga digalakkan untuk menggunakan Pembelajaran Sektor Awam (EPSA) untuk perkembangan profesional mereka yang berterusan. Perubahan dalam perspektif pentadbiran dan organisasi telah memperluas kegunaan pelbagai aplikasi atas talian seperti Whatsapp, Telegram, Skype, Google Meet, persidangan video dan banyak lagi.

Pentadbiran organisasi tidak boleh seperti yang diterapkan melalui aplikasi atas talian ini, tetapi juga dapat meluangkan banyak wang dan masa. Kekangan pada faktor geografi semasa bekerja dari rumah dapat diatasi. Walau apa pun, pihak atasan dan pekerja mesti mempunyai semangat yang wajar, daya cipta, pengembangan dan fleksibiliti yang tinggi sambil melakukan tugas tanpa kawalan tatap muka. Platform E-PdP utama adalah WhastsApp diikuti oleh Google Classroom, Microsoft Teams, dan Telegram dan disokong oleh aplikasi media sosial yang lain. Tetapi, terdapat dua masalah besar yang timbul dari penemuan kebanyakan kajian, iaitu masalah jaringan internet dan masalah kapasiti data pelajar yang menyukarkan pelaksanaan E-PdP semasa tempoh ini. Selepas itu, sokongan dari syarikat komunikasi siaran yang menyokong latihan instruksional dalam talian dengan memberikan satu Gigabyte percuma setiap hari kepada pelanggan mereka juga sangat memuaskan.

Faktor keciciran pelajar adalah faktor yang sangat membimbangkan KPM, terutamanya semasa pandemik COVID-19. Sebilangan pelajar tidak berpeluang untuk mengikuti pengendalian pembelajaran dalam talian kerana penggunaan web dan keperluan mekanik berbeza dengan tahap sosio-ekonomi keluarga dan komponen geologi menyebabkan mereka ketinggalan dalam pembelajaran mereka. Sebagai pemula dengan langkah, KPM telah menangguhkan beberapa peperiksaan terbuka yang akan membolehkan pengajaran dan pembelajaran selesai menghadapi untuk menghadapi selepas tempoh PKP dan suatu ketika baru-baru ini para pelajar menghadapi peperiksaan. Walau bagaimanapun, KPM harus mengatur dan melaksanakan langkah-langkah berbeza untuk mengurangkan keciciran pelajar.

Dalam pengembangan, bahagian guru yang semakin mencabar menyebabkan KPM dengan penyertaan pihak yang berlainan dalam menjamin guru, sama ada mereka melayani memang mereka yang masih dalam persiapan bersedia dengan maklumat dan bakat untuk menghadapi bahaya dan cabaran dunia moden. Sehubungan dengan isu ini, terdapat keperluan untuk mengulangkaji kurikulum, modul latihan, kriteria pengambilan pelatih baru dan menyelaraskan keperluan infrastruktur terkini untuk menyokong pendekatan pengajaran dan pembelajaran sesuai dengan perkembangan semasa. Tidak dapat dinafikan bahawa tenaga pengajar telah menunjukkan komitmen yang tinggi seperti yang diminta oleh KPM.

Secara amnya, sesi pengajaran dan pembelajaran dalam talian dapat dijalankan dengan lebih baik semasa PKP sekiranya semua pihak, sama ada KPM, pentadbir sekolah, guru dan murid dapat membina dan memanfaatkan aplikasi pembelajaran yang ada. Sokongan dan pemantauan ibu bapa semasa PKP sangat diperlukan untuk menyokong pembelajaran anak-anak. Situasi kebergantungan sebegini memerlukan setiap pihak untuk memainkan peranan masing-masing dalam memastikan anak-anak menjadi modal insan pada masa akan datang dapat dipertahankan.

Wabak koronavirus telah membawa banyak penderitaan dan penderitaan manusia gangguan ekonomi. Pengurangan output di China dirasakan di seluruh dunia, yang mencerminkan kunci dan peranan China yang semakin meningkat di rantaian bekalan global, pasaran perjalanan dan komoditi. Wabak berikutnya dalam ekonomi lain adalah mempunyai kesan yang serupa, walaupun pada skala yang lebih kecil. Selama ini ketika pandemic COVID-19 melumpuhkan pelbagai industri, pembinaan awam juga merupakan salah satu dari beberapa industri yang telah dipertahankan hingga tahap tertentu.

Walaupun aktiviti kemungkinan akan berlanjutan dalam jangka pendek, pekerjaan itu dijangka akan segera dihentikan memandangkan pelbagai faktor termasuk gangguan rantaian bekalan, kekurangan subkontraktor dan bahan, dan penamatan kontrak untuk mengawal perbelanjaan. Artikel ini melihat tekanan jangka pendek di subsektor industri serta kesan jangka panjang dari saluran paip projek yang lemah untuk seluruh industri.

Selain itu, COVID-19 yang meluas telah berkembang menjadi krisis aspek kesihatan, sosioekonomi dan kemanusiaan dengan skala dan kesan yang tidak pernah dijangka. Keadaan di Malaysia diburukkan lagi oleh kenyataan bahawa pemerintahan hanya dapat dikendalikan pada awal tahun 2020 dan sekarang menghadapi masalah kewajiban yang luar biasa, kekangan kewangan, kejatuhan kos minyak dan impak penting terhadap pertukaran dan pelancongan dari seluruh dunia ditutup. Setelah empat minggu melalui PKP, masyarakat disuruh untuk berada di rumah pada masa pengembangan sedangkan perniagaan melonjak untuk memohon faedah dan sokongan untuk terus beroperasi dalam tempoh ini. Versi ke-4 renungan ini merangkumi perbincangan yang merangkumi pengembangan PKP ketika ini, segmen perdagangan yang dibenarkan untuk meneruskan operasi, menyoroti pelaksanaan industri asas, dan tema tren terbaik di kalangan masyarakat pada tempoh ini.

Pengisytiharan sebentar lagi pengembangan PKP pada 10 April tidak begitu mengejutkan ke bahagian terbuka yang lebih besar. Walaupun masyarakat sentiasa berdebat selama masa pengembangan, pemilik perdagangan berpusat pada segmen perdagangan tambahan yang dibenarkan berfungsi di tengah PKP. Penyambungan semula sektor perniagaan ini ditujukan untuk membantu mengekalkan ekonomi negara selepas COVID-19. Walau bagaimanapun, pemegang aplikasi penuh dengan permintaan dan aduan yang belum dijawab kerana memerlukan komunikasi dan persiapan. Sementara itu, perniagaan asas dan pentadbiran dalam talian sejak operasi PKP telah menyaksikan peningkatan yang berterusan dalam perbincangan dan perjanjian.

COVID-19 telah mengejutkan struktur ekonomi dunia yang kini berada dalam keadaan tidak menentu. Baru-baru ini, Dana Kewangan Antarabangsa mengumumkan bahawa wabak tersebut akan menyebabkan kemelesetan global tahun ini yang boleh menjadi lebih teruk daripada yang dicetuskan oleh krisis gadai janji subprima tahun 2008. Yang terakhir ini disebabkan oleh pengurangan kecairan dalam sistem perbankan di Amerika Syarikat. setelah gelembung harta tanahnya meletup. Krisis ekonomi yang berlaku dari COVID-19 melibatkan hampir semua negara di dunia dan pemulihan dijangka memakan masa yang lama. Selagi kes positif positif jangkitan dilaporkan, ekosistem ekonomi akan terus terganggu.

COVID-19 juga akan memberi kesan negatif terhadap pasaran buruh. Organisasi Buruh Antarabangsa telah meramalkan bahawa 25 juta pekerja di seluruh dunia mungkin kehilangan pekerjaan. Malaysia, yang merupakan negara kecil yang bergantung pada negara-negara lain seperti AS dan China, juga diharapkan akan merasakan daratan. Menurut laporan Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia, pertumbuhan KDNK Malaysia akan menurun sebanyak 2.61 peratus pada tahun 2020. Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia meramalkan bahawa sekitar 40 peratus perusahaan kecil dan sederhana akan menghentikan operasi mereka jika rantai jangkitan COVID-19 berterusan selama tiga hingga enam bulan.

Dalam menghadapi COVID-19, pemerintah harus menumpukan pada dua objektif: satu, fokus pada langkah perlindungan dan keselamatan yang diperlukan untuk memutuskan rantai jangkitan dan dua, mengurangkan kesan ekonomi negatif dengan melaksanakan dasar pemulihan yang melibatkan dasar fiskal dan monetari sasaran. Setelah wabak memasuki gelombang kedua dan MCO dikenakan, lebih banyak individu dan perniagaan terjejas. Rantaian bekalan terganggu kerana hampir keseluruhan sektor telah berhenti berfungsi. Beberapa syarikat pengeluaran juga menghentikan operasi dan lebih buruk lagi, pekerja yang diberhentikan kerana mereka tidak dapat menanggung kosnya.

Pada 27 Mac, kerajaan mengumumkan pakej rangsangan ekonomi RM250 bilion PRIHATIN kedua, yang merangkumi RM20 bilion dari PRE 2020. Daripada RM230 bilion, RM22 bilion akan datang daripada suntikan fiskal langsung; RM100 bilion (moratorium pembayaran pinjaman); RM55 bilion (jaminan); RM40 bilion (pengeluaran dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja); dan RM13 bilion (pelbagai sumber). Objektif utama PRIHATIN adalah untuk melindungi kesejahteraan rakyat, menyokong perniagaan dan mengukuhkan ekonomi. Walau bagaimanapun, pakej rangsangan akan menyebabkan kedudukan fiskal negara bertambah buruk. Sebagai tambahan, krisis ekonomi global telah menyebabkan harga minyak jatuh ke AS $ 25-US $ 30 setong. Sebagai perbandingan, harga minyak sekitar AS $ 60 setong semasa Belanjawan 2019 dibentangkan. Apabila pendapatan kerajaan dari minyak turun, ia akan menyebabkan peningkatan defisit.

Sukar untuk diramalkan kapan ekonomi akan pulih sepenuhnya selagi kes positif COVID-19 terus meningkat dan tidak ada vaksin yang dijumpai untuk merawat penyakit ini. Walaupun begitu, dasar fiskal dan monetari pemerintah saling melengkapi dan akan membantu memulihkan ekonomi dengan meningkatkan permintaan agregat seperti penggunaan dan pelaburan awam dan swasta. Ini akan membantu merangsang pertumbuhan ekonomi melalui kesan pengganda dan mengurangkan kenaikan kadar pengangguran.

Ketika COVID-19 terus menyebar di peringkat komuniti, banyak yang menghadapi banyak cabaran psikologi. Banyak cabaran tersebut berkait rapat dengan kesihatan, sosial dan psikologi. Perubahan secara tiba-tiba dalam mod pengajaran kerana potensi risiko kematian yang disebabkan oleh COVID-19, pengasingan, dan penguncian telah meningkatkan tahap kegelisahan dan menimbulkan tekanan yang melampau kepada masyarakat umum dan pelajar. Tekanan dan kemurungan yang tidak normal di kalangan pelajar bukan sahaja mempengaruhi prestasi mereka tetapi juga dikaitkan dengan peningkatan kecederaan diri dan cubaan membunuh diri. Oleh itu, sangat penting untuk memantau kesihatan mental para pelajar dan menilai risiko yang berkaitan dengan faktor pencegahan kegelisahan dan masalah kesihatan mental yang berkaitan. Kami memilih Malaysia sebagai negara kes kerana kemungkinan pengumpulan data lebih baik. Kedua, sehingga kini, kebanyakan kajian telah meneliti kesan COVID-19 terhadap pelajar di China, kakitangan paramedik, pesakit, dan juga orang awam tetapi pelajar universiti di Malaysia tidak terlepas pandang.

Sebilangan kecil kajian cuba meneliti hubungan antara COVID-19 dan mental kesihatan. Contohnya, Tian et al. (2020) [4] menyiasat gejala psikologi 1,060 Warganegara China semasa COVID-19 menggunakan senarai semak gejala 90 melalui borang soal selidik dalam talian. Mereka mendapati lebih daripada 70% daripada jumlah sampel mempunyai tahap obsesif yang sederhana dan tinggi gangguan paksaan, kepekaan interpersonal, kegelisahan fobia, dan psikotik. Menariknya, orang yang berumur lebih dari 50 tahun mempunyai lebih banyak gejala daripada orang muda. Lebih-lebih lagi, yang gejala lebih tinggi di kalangan orang yang mempunyai tahap pendidikan sarjana muda dan ke bawah, telah bercerai atau janda.

Begitu juga, Cheng et al. (2020) di provinsi Jiangsu Cina, mengukur kesan COVID-19 pada tahap kecemasan di kalangan 534 kakitangan perubatan pediatrik. Menggunakan kecemasan penilaian diri berdasarkan skala indeks kualiti tidur Pittsburgh, mereka mendapati bahawa prevalensi kegelisahan adalah 14.0% di kalangan kakitangan perubatan. Mereka menggunakan regresi linier berganda bertahap untuk memeriksa perkaitan antara kegelisahan dan faktor sosio-ekonomi yang lain. Didapati bahawa mempunyai keadaan fizikal dan kebimbangan yang berkaitan dengan wabak ini secara positif dikaitkan dengan kegelisahan tahap. Manakala, gelaran kedudukan, gaya hidup yang lebih baik, dan pendidikan dikaitkan secara negatif dengan tahap kegelisahan. Begitu juga dengan kajian lain yang dilakukan oleh Wang et al. (2020) mendapati bahawa ada tekanan psikologi yang lebih tinggi di kalangan kakitangan perubatan yang dikerahkan ke wilayah Hubei berbanding dengan pegawai perubatan lain di China.

Lebih-lebih lagi, mempunyai akses internet dapat mengurangkan kegelisahan di kalangan pelajar. Kami mendapati bahawa kemungkinan berada pada tahap kegelisahan yang lebih tinggi menurun (OR = 0.45, 95% C. I = 0.25 hingga 0.80) jika pelajar mempunyai akses internet. Mungkin, pelajar boleh mempunyai lebih banyak pilihan hiburan di rumah yang mana boleh menyebabkan mengurangkan kegelisahan. Kedua, kerana lockdown atau sukan luar MCO dan lain-lain aktiviti dilarang, oleh itu, dalam keadaan ini akses internet boleh menjadi faktor penting untuk mengawal tahap kegelisahan. Yang paling penting, pelajar dalam tempoh MCO sedang dalam talian kelas, oleh itu, mempunyai sambungan internet membantu mereka untuk menumpukan perhatian pada kajian, yang bererti mereka kurang memikirkan COVID-19.

Tidak dinafikan, COVID-19 telah mempengaruhi aktiviti ekonomi dengan teruk dan disebabkan oleh penguncian yang menyebabkan pendapatan peribadi berkurangan dengan ketara. Ini mungkin teruk kesan terhadap kesejahteraan dan tahap kebimbangan individu. Kami mendapati bahawa kemungkinan berada di tahap kecemasan yang lebih tinggi meningkat sebanyak 1.7 kali (95% C.I = 1.34 hingga 2.17) sekiranya pendapatan keluarga pelajar berkurang kerana coronavirus. Hampir 52% pelajar melaporkan bahawa keluarga mereka pendapatan telah berkurang kerana aktiviti ekonomi dan penguncian yang rendah disebabkan oleh COVID-19.

Selanjutnya, mempunyai penyakit lain boleh meningkatkan tahap kegelisahan di kalangan pelajar. Kami kajian mendapati bahawa kemungkinan berada pada tahap kecemasan yang lebih tinggi meningkat sebanyak 2.0 kali (95% C.I = 1.44 hingga 2.79) sekiranya pelajar mempunyai penyakit lain yang sudah ada sebelumnya. Mungkin penyakit yang ada sebelumnya mempunyai kesan kumulatif terhadap ketakutan dan membawa kepada tahap kegelisahan yang lebih tinggi. Begitu juga, menghabiskan lebih dari 30 minit setiap minggu apabila menonton berita berkaitan coronavirus dapat meningkatkan kegelisahan dengan ketara tahap di kalangan pelajar (OR = 1.51, 95% CI = 1.2 hingga 1.97). Selain itu, mempunyai rakan yang dijangkiti atau saudara secara signifikan dapat meningkatkan tahap kegelisahan di kalangan pelajar. Kami mendapati bahawa kemungkinan berada pada tahap kegelisahan yang lebih tinggi meningkat 1.62 kali (95% C.I = 1.06 hingga 2.46) jika pelajar rakan atau saudara mara dijangkiti oleh COVID-19. Kemungkinan mengalami kegelisahan berkurang sekiranya pelajar tinggal bersama ibu bapa mereka dan tinggal di kawasan bandar. Di samping itu, sebagai bilangan rakan karib meningkat, kegelisahan menurun. Walau bagaimanapun, hasil ini tidak signifikan. Mungkin, masa depan lebih besar kajian ukuran sampel boleh meneroka beberapa penemuan penerokaan yang lebih menarik dalam kajian kami bahawa boleh membawa kepada penemuan yang lebih pasti dan signifikan. Kedua, data dikumpulkan pada bulan Julai 2020, ketika keluk COVID-19 di Malaysia semakin menyerlah. Mungkin, pengumpulan data di beberapa jangka masa lain mungkin menghasilkan hasil yang sedikit berbeza.

Keluarga berpendapatan rendah di bandar cenderung menjadi penganggur, telah mengurangkan waktu kerja dan melibatkan cabaran yang lebih menonjol dalam mendapatkan penjagaan kesihatan dan pembelajaran di rumah. COVID-19 juga telah membantu meningkatkan kekurangan makanan di antara unit keluarga gaji dan mengehadkan banyak keluarga berpendapatan rendah untuk menjalani diet yang lebih sedikit, dengan cara ini melemahkan untuk memperburuk keadaan darurat kesihatan kanak-kanak Malaysia yang semakin meningkat. Ditugaskan pada Mei 2020, laporan ini adalah yang pertama dalam siri laporan di bawah projek Families on the Edge dan menerangkan kesan sosio-ekonomi segera dari krisis COVID-19 pada sekumpulan 500 keluarga dengan anak-anak dengan kos rendah Kuala Lumpur rumah pangsa. Ia juga memberikan gambaran awal mengenai kesesuaian, kecukupan dan kebolehcapaian dasar mitigasi COVID-19 utama dan perkhidmatan sosial kritikal lain untuk ini, terutama kumpulan yang rentan.

Kajian kaedah campuran, meliputi jangka masa 6 bulan, melibatkan kajian sosio-ekonomi, wawancara kesejahteraan, serta komponen fotografi dan videografi. Laporan masa depan diharapkan dapat memantau sejauh mana keluarga ini pulih dan menawarkan pandangan kritikal untuk masyarakat umum dan pembuat dasar ketika Malaysia berhasrat untuk 'membangun kembali lebih baik'. Ketika Dr Jamie Chong membuka tingkapnya pada suatu pagi dalam tempoh perintah kawalan pergerakan, dia disambut oleh langit yang bersih dan udara bersih. "Rakan-rakan juga telah menyampaikan foto-foto sungai yang lebih bersih, langit yang jelas dan tidak menyenangkan yang diambil dari balkoni, dan juga video berang-berang yang bermain di Tasik Putrajaya," kata Chong, yang merupakan pengarah Perunding Alam Sekitar Asia Pasifik. Selama tempoh PKP, pencemaran bunyi telah berkurang dan suara burung menjadi lebih jelas. Kesan positif lain yang diperhatikan adalah peningkatan kualiti bunyi dengan suara burung yang lebih jelas, pengurangan sisa pepejal di sektor komersial dan perindustrian, serta jeda untuk keanekaragaman hayati dan hidupan liar, termasuk perikanan, kerana aktiviti di sektor yang mempengaruhi semua ini dibatasi selama PKP tempoh, nota presiden Persatuan Perlindungan Alam Sekitar Malaysia Nithi Nesadurai.

Oleh kerana rakyat Malaysia terbiasa dengan pemikiran untuk bekerja dari rumah tangga, pasti ada perubahan yang akan terjadi. Setelah melacak banyak petua di luar sana mengenai bagaimana untuk tetap berpusat di tengah-tengah waktu kerja dan menjaga anak-anak yang terlibat, jangan lupa bahawa penyesuaian kehidupan kerja yang sesuai juga harus dipertahankan. Dengan semua orang yang tinggal di rumah, ada kalanya - biasanya setelah waktu bekerja - bahawa keluarga dapat berkumpul dan menangkap gambar atau bermain permainan video bersama. Keduanya - sebagai pesanan harian - adalah biasa untuk memulakan dengan pilihan. Sudah tentu, tidak semua keseronokan dan pengalihan kerana bahan semacam itu boleh melakukan lebih daripada sekadar memberi kegembiraan yang sempurna. Seperti halnya, pengalihan, gambar bergerak, dan pengaturan dramatisasi dan dimeriahkan muncul di TV - terutamanya, yang meletakkan nilai keluarga dan pelajaran instruktif di depan dan tengah - saat ini merupakan masa lalu lalai bagi keluarga untuk diselesaikan.

Antara impak positif COVID-19 terhadap masyarakat Malaysia adalah pencemaran udara yang dapat dikawal dan semakin memulih dengan pengurangan penggunaan kenderaan di jalan raya dan pengoperasian industri berat seperti kilang-kilang dan lori-lori di mana sebelum ini asap-asap daripada sumber inilah yang menyebabkan kepada udara yang tidak sihat. Selain itu, ibu bapa dapat memperuntukkan masa yang berkualiti bersama keluarga dengan wujudnya konsep bekerja dari rumah. Ibu bapa boleh menebus kembali masa yang pernah dilepaskan dahulu dan boleh menggunakan peluang ini untuk mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan antara satu sama lain. Tambahan lagi, belanjawan seisi rumah dapat dikawal dengan pengurangan pergerakan untuk melengkapkan pengurusan diri. Kebanyakan perbelanjaan yang tidak dirancang boleh dikurangkan dan barang-barang keperluan boleh diperoleh di atas talian dengan harga yang sangat berpatutan dan lebih kurang berisiko berbanding untuk pergi ke pasaraya untuk melengkapkan urusan tersebut.

Selepas itu, disebabkan oleh pandemik ini, rakyat Malaysia berjaya memajukan sektor perkhidmatan penghantaran barangan dan makanan. Servis seperti Food Panda, Grab Food, Bungkus It, J&T, PosLaju, DHL dan lain-lain semakin dapat pengiktirafan dan semakin maju dalam tempoh PKP ini. Impak positif ketara yang dapat dikesan adalah amalan penjagaan kebersihan kendiri rakyat Malaysia yang semakin meningkat dan efisyen. Semua premis perniagaan wajib menyediakan pembasmi kuman tangan tetapi kebanyakan rakyat Malaysia kini semakin sedar dan memilih untuk membawa pembasmi kuman tangan sendiri. Masyarakat juga semakin kerap membasuh tangan dan memakai pelitup muka tanpa sebarang rungutan.  Kadar kebergantungan ke atas pihak lain seperti kerajaan untuk meneruskan kehidupan juga sudah semakin dapat dikawal dengan kesedaran bahawa penghidupan adalah tanggungjawab diri sendiri dan bukannya di atas tanggungan pihak lain. Yang terakhir, Malaysia dapat memperkasakan institusi perubatan dan farmasi dengan adanya kajian berterusan berkaitan koronavirus ini. Namun demikian, masyarakat Malaysia tidak boleh leka dan berasa senang hati dengan situasi dewasa ini. Kita masih belum menang dalam memerangi virus bahaya ini dan ingatlah bahawa tugas untuk melawan COVID-19 ini adalah tanggungjawab bersama.

RUJUKAN

Ahmad Suhael Adnan (2020). Penutupan sekolah berpanjangan beri kesan amat besar. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/11/749459/penutupan-sekolah-berpanjangan-beri-kesan-amat-besar  [9 Januari 2020]

MDEC (2020). Positive Impact of Covid-19? The Digital Content Industry Explodes. https://mdec.my/blog/?p=468  [9 Januari 2020]

Noriha Basir, Ina Suryani Ab Rahim, Mohamad Zaki Abdul Halim (2020). PENDETA Journal of Malay Language, Education and LiteratureJilid 11 Edisi Khas, 2020 / ISSN 1823-6812 (11-30). 11Analisis Tingkah Laku Sosiologi Masyarakat Berasaskan Teori Interaksionismemelalui Perangkaan Data kes COVID-19 di Malaysia. [10 Januari 2020]

Nozina Yahaya (2020). Pandemik Covid-19 ubah sistem pendidikan. https://www.sinarharian.com.my/article/113155/KHAS/ [10 Januari 2020]

Astro Awani (2020). Impak negatif COVID-19: Pelajar ketinggalan, 'lost generation'? https://www.astroawani.com/berita-malaysia/impak-negatif-covid19-pelajar-ketinggalan-lost-generation-245384  [10 Januari 2020]

Dr Ehwan Ngadi, Pensyarah Kolej Genius Insan (2020). COVID19: Implikasi Pengajaran dan Pembelajaran Atas Talian. https://www.usim.edu.my/news/in-our-words/covid19-implikasi-pengajaran-dan-pembelajaran-atas-talian/  [10 Januari 2020]

Ming Teoh (2020). Blue skies, less waste: Covid-19 and the MCO's effects on the environment. https://www.thestar.com.my/lifestyle/living/2020/04/22/earth-day-a-wake-up-call-to-lead-more-environmentally-sustainable-lives  [10 Januari 2020]

Moneycompass (2020). The impact of COVID-19 MCO on Malaysians, a study. https://moneycompass.com.my/2020/03/27/the-impact-of-covid-19-mco-on-malaysians-a-study/      [11 Januari 2020]

Meera Murugesan (2020). The socio-economic and psychological impact of Covid-19. https://www.nst.com.my/lifestyle/heal/2020/10/633508/socio-economic-and-psychological-impact-covid-19  [11 Januari 2020]

Rahayu Ahamad Bahtiar, Sham Ibrahim, Halijah Ariffin,, Nor Hazimah Ismail, Wan Mohd Khairul Wan Isa (2020). Jabatan Pembangunan Staf, Institut Aminuddin Baki, Kementerian Pendidikan Malaysia. Peranan Dan Cabaran Pemimpin Pendidikan Dalam Memastikan Matlamat Dan Agenda Pendidikan Dilestari Dalam Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) COVID-19.                              [11 Januari 2020]

Comments

Popular posts from this blog

CARA MEMARTABATKAN KESENIAN DAN KEBUDAYAAN MALAYSIA SEJAGAT

CIRI-CIRI SEORANG PENARI