IMPAK COVID-19: STRUKTUR SOSIOEKONOMI MASYARAKAT MALAYSIA
ARTIKEL PENGANTAR SAINS SOSIAL; SEMESTER 1
Kita melihat dan mendengar informasi
mengenai COVID-19 atau koronavirus di mana-mana tetapi pasti ada kata-kata yang
sukar dan istilah perubatan yang payah untuk difahami. Jadi, apa itu COVID-19?
Pada dasarnya, COVID-19 juga dikenali sebagai koronavirus adalah virus atau
penyakit yang dikatakan beredar di antara haiwan dan disedari boleh menjangkiti
manusia. Kelawar dikatakan sebagai punca semula jadi virus ini tetapi beberapa
haiwan lain juga telah dikatakan sebagai sumber.
Walau bagaimanapun, virus ini
kini merebak ke seluruh dunia dan lebih banyak kes dilaporkan di seluruh dunia
setiap hari. Setiap daripada kita berisiko dijangkiti. COVID-19 pertama kali
muncul pada akhir November 2019 ketika virus tersebut dilaporkan di Wuhan,
China. Wabak itu kemudian merebak ke beberapa negara. Kes baru dilaporkan
setiap hari dan jumlahnya meningkat dengan cepat dan begitu juga dengan jumlah
kematian. Dengan segera, kerajaan Malaysia telah mengumumkan Perintah Kawalan
Pergerakan Pemulihan (RMCO) yang dilanjutkan hingga 31 Mac. Ada perubahan baik
dalam beberapa bulan awal namun, kini laporan kes semakin meningkat.
Pandemik COVID-19 di Malaysia
adalah berpunca daripada wabak penyakit koronavirus 2019 atau nama glamornya, COVID-19
yang berlaku di seluruh dunia yang disebabkan oleh sindrom pernafasan akut yang
teruk koronavirus 2, SARS-CoV-2. Virus ini disahkan menjangkiti Malaysia pada
akhir Januari 2020, ketika dikesan pada pelancong dari China yang tiba di Johor
melalui Singapura pada 25 Januari, berikutan wabak COVID-19 di Hubei, China.
Kes yang dilaporkan pada awalnya agak rendah dan sebahagian besarnya terbatas
pada kes yang diimport, sehingga kelompok lokal mulai muncul pada bulan Mac.
Kelompok terbesar pada masa
itu dikaitkan dengan perhimpunan agama Jamaah Tabligh yang diadakan di Sri
Petaling, Kuala Lumpur pada akhir Februari dan awal Mac, yang menyebabkan
lonjakan besar-besaran dalam kes tempatan dan eksport kes ke negara jiran.
Dalam beberapa minggu, Malaysia telah mencatat jumlah kumulatif terbesar jangkitan
COVID-19 yang disahkan di Asia Tenggara, melanggar 2.000 kes aktif pada akhir
bulan Mac, daripada kurang dari 30 kes pada awal bulan. Menjelang 16 Mac,
kehadiran virus dilaporkan di setiap negeri dan wilayah persekutuan di negara
ini.
Tindak balas perubatan
terhadap wabak ini diawasi oleh Ketua Pengarah Kesihatan Noor Hisham Abdullah
di bawah Kementerian Kesihatan. Persiapan untuk menyimpan peralatan, mengesan
dan memantau kes, dan merawat pesakit COVID-19 dilaporkan telah dimulakan pada
6 Januari 2020, berikutan laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengenai
wabak pneumonia yang misteri pada akhir Disember 2019 berpunca dari bandar
Wuhan, Hubei. Ketika lonjakan kes mulai berlaku pada awal bulan Mac, Yang
di-Pertuan Agong menyatakan keprihatinan besar baginda terhadap meningkatnya
wabak. Langkah-langkah untuk memerangi wabak itu kemudian diumumkan oleh
Perdana Menteri Malaysia melalui siaran langsung di seluruh negara bersiaran
pada 13 Mac 2020.
Menjelang 16 Mac,
"Perintah Kawalan Pergerakan", PKP di seluruh negara, yang bertujuan
untuk mengurangkan penyebaran COVID-19 melalui jarak sosial, diumumkan akan
berkuat kuasa antara 18 dan 31 Mac. Jabatan Peguam Negara, JPN juga menerbitkan
pewartaan persekutuan pada 18 Mac 2020 yang menyekat individu daripada pergi ke
negeri lain yang telah diisytiharkan sebagai kawasan yang terkena koronavirus.
Pada 25 Mac, PKP dilanjutkan lagi dengan tambahan dua minggu, sehingga 14
April, kerana kadar kes baru setiap hari terus meningkat. PKP selanjutnya diumumkan
akan dilanjutkan sehingga 28 April pada 10 April, dan hingga 12 Mei pada 23
April.
Pelonggaran sekatan secara
beransur-ansur dilaksanakan, fasa pertama setelah penguncian adalah
"Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat", PKPB pada 1 Mei, yang membolehkan
kebanyakan perniagaan dibuka pada 4 Mei, diikuti dengan "Perintah Kawalan
Pergerakan Pemulihan", PKPP sebagai fasa kedua mulai 10 Jun. Pada asalnya
dijadualkan berakhir pada 31 Ogos, PKPP telah dilanjutkan hingga 31 Disember
2020 dan telah diperpanjangkan lagi sehingga 31 Mac 2021, dengan sektor
terpilih yang masih ditutup dan sekatan jalan raya yang ketat dari beberapa
negara tetap berlaku kerana pengesanan berterusan kes yang diimport.
Pilihan raya negeri Sabah pada
Oktober mengakibatkan kebangkitan semula kes COVID-19 di Malaysia sebagai
gelombang kedua yang sangat dahsyta atau gelombang ketiga menurut Kementerian
Kesihatan, dan PKPB dikembalikan ke hampir semua negeri dari 9 November hingga
6 Disember, dan Sabah merancang untuk beralih ke mod kunci penuh, lockdown
namun, bertukar semula ke PKPB. Namun, pada 21 November, 6 Disember dan 28
Disember 2020, PKPB dihentikan untuk kebanyakan negeri kecuali Sabah, Kuala
Lumpur, Selangor, dan sebahagian Johor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang, yang melanjtkan
PKPB mereka sehingga 14 Januari 2021. Pada Hari Tahun Baru 2021, Menteri Kanan
Dato Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa PKPP telah dilanjutkan hingga
31 Mac 2021 kerana kes harian masih tinggi.
Mula-mula melaporkan jumlah
kes tertinggi di Asia Tenggara pada bulan Mac dan awal April 2020, kes aktif
harian di Malaysia telah menurun dengan stabil dari puncak 2.596 kes pada awal
April kepada turunnya kurang dari 250 kes pada akhir bulan Jun. Jumlah kes
negara itu sejak itu dikalahkan oleh negara-negara Asia Tenggara yang lain
iaitu Filipina pada 14 April, Indonesia pada 15 April, dan Myanmar pada 28
September. Kes berkala melonjak dari kelompok berikutnya dalam komuniti
setempat, kawasan pendatang, pusat penahanan imigresen, asrama pekerja, penjara,
dan kemudahan kesihatan terus dilaporkan sejak wabak awal.
Wabak paling serius sejak
pertengahan tahun 2020 berpunca dari populasi penjara di Sabah dan Kedah pada
bulan September dan Oktober 2020, yang diperburuk oleh kegagalan untuk
mengenakan sekatan yang tepat pada waktunya. Gelombang berikutnya, secara
signifikan lebih meluas daripada gelombang sebelumnya, meningkatkan keparahan
wabak negara di atas gelombang di negara-negara Asia Tenggara yang lain,
termasuk Singapura, Thailand, Vietnam, Kemboja, Brunei, Laos, dan Timor Timur.
Penularan wabak COVID-19 telah
membawa banyak perubahan terhadap struktur sosial dunia termasuk masyarakat
Malaysia sendiri dari pelbagai aspek. Sektor pendidikan merupakan sektor
penting dalam melahirkan generasi yang berpendidikan dan berguna untuk masa
hadapan. Sektor sosioekonomi pula, berpusat di sekitar kesan sosial dari
beberapa perubahan kewangan. Selain itu, sektor ekonomi meliputi bidang
pengeluaran, pengedaran dan perdagangan, serta penggunaan barang dan perkhidmatan
oleh pelbagai agen.
Difahami dalam pengertiannya
yang luas, ekonomi didefinisikan sebagai domain sosial yang menekankan amalan,
wacana, dan ekspresi material yang berkaitan dengan pengeluaran, penggunaan,
dan pengurusan sumber daya. Dari sudut pandangan positif atau menyeluruh,
kesejahteraan mental dapat merangkumi keupayaan seseorang untuk menjalani
kehidupan dan membuat penyesuaian antara latihan hidup dan usaha untuk mencapai
fleksibiliti mental. Kontras sosial, penilaian subjektif, dan spekulasi mahir
yang bersaing semuanya memberi kesan bagaimana seseorang mencirikan istilah
kesejahteraan mental.
Disebabkan virus ini, banyak
sektor pendidikan tergendala buat masa yang agak lama. Ianya memberi impak yang
besar terhadap para pendidik, pelajar, staf dan ibu bapa atau penjaga. Impak
negatif dan positif dapat diperoleh daripada pandemik ini. Antara impak jelas
yang dapat dibahaskan adalah sesi pengajaran dan pembelajaran yang diadakan
secara atas talian. Pelajar-pelajar tidak dibenarkan pulang ke kampus dan
menghadiri sesi pengajian secara bersemuka. Suasana norma baru pandemik COVID-19
menunjukkan bahawa guru-guru menerapkan pembelajaran dalam talian semasa proses
pengajaran dan pembelajaran, PdP. Pelaksanaan PKP menghendaki semua sekolah ditutup,
yang memerlukan perintis sekolah dan tenaga pengajar untuk membina semula
pendidikan dan pembelajaran bagaimana menangani pembelajaran inovasi yang maju.
Pendigitalan komuniti juga mula diperiksa. Aspek kreativiti dan inovasi sangat
mustahak untuk menangani situasi krisis ini agar dapat memberi jalan keluar
kepada fenomena baru.
Pengaturan dalam pengajaran
yang telah dilaksanakan di kebanyakan negara dalam usaha mengatasi cabaran
COVID-19 secara meluas adalah memindahkan pusat pembelajaran dari strategi
pembelajaran konvensional, menjadi strategi tatap muka khusus ke kelas dalam
talian. Penyelesaian ini menjadikan pendidikan dalam talian menjadi viral dalam
dunia pendidikan. Malaysia tidak terkecuali mengikuti teknik yang sama dalam
menghadapi cabaran pandemik COVID-19. Guru telah diminta untuk menyediakan
bahan pembelajaran dalam talian sebagai tambahan kepada aplikasi pembelajaran
yang ada. Pembelajaran melalui Google Classroom dihidupkan. Sebagai
pengembangan, pembelajaran dalam talian juga meningkatkan pembelajaran standard
kepada semua pelajarnya.
Aplikasi dalam talian ini
membuka ruang kepada para pendidik untuk menjadi lebih kreatif dan berfikir
luar kotak dalam menghasilkan cara PdP dalam talian yang bermakna dan efektif buat
para anak didik. Oleh itu, beberapa kajian ini dilakukan untuk mengenalpasti
perspektif pendidik dan pelajar mengenai PdP dalam talian dan kesan
pelaksanaannya. Kebanyakan hasil kajian menunjukkan bahawa responden memahami
konteks PdP dan kesan pelaksanaan PdP dalam talian pengajaran mereka di dalam
kelas jelas penampakannya. Sehubungan itu, kajian-kajian ini pada tahap
tertentu dapat memberikan maklumat berguna yang berkaitan dengan guru-guru yang
sentiasa bersedia untuk menyampaikan pengetahuan mengikut isu semasa. Selain
itu, ia selaras dengan keperluan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk
memperkukuhkan PdP secara dalam talian, terutamanya semasa premis sekolah yang
terpaksa ditutup kerana Perintah Kawalan Pergerakan, PKP.
Semasa COVID-19 PKP Fasa 1 dan
Fasa 2, pensyarah Institut Pendidikan Guru (IPG) menggunakan beberapa aplikasi
pengajaran dan pembelajaran atas talian atau E-PdP untuk memastikan sukatan
pelajaran dilaksanakan seperti yang dirancang oleh Kementian Pendidikan
Malaysia. Istilah pembelajaran bahasa dalam talian, atau (OLL = Online
Language Learning) boleh merujuk kepada sejumlah lingkungan pembelajaran
iaitu kelas yang difasilitasi oleh laman sesawang, kursus hibrid, atau
sepenuhnya maya atau kursus dalam talian. Pelaksanaan E-PdP yang berlangsung semasa
tempoh PKP Fasa 1 dan Fasa 2 ini merangkumi aspek penglibatan fakulti dan
pelajar, platform aplikasi utama dan sokongan, jenis interaksi, dan masalah
dalam melaksanakan E-Pdp semasa PKP Fasa 1 dan Fasa 2. PKP telah memberi kesan
kepada budaya kehidupan manusia dan juga dunia pendidikan.
Pengajaran dalam talian tidak
seperti yang diberdayakan di kalangan pelajar dan pelajar dalam pengajaran
pengajian tinggi, tetapi juga kepada semua penjawat awam yang semestinya
bekerja dari dalam negeri pada waktu PKP. Penjawat awam juga digalakkan untuk
menggunakan Pembelajaran Sektor Awam (EPSA) untuk perkembangan profesional
mereka yang berterusan. Perubahan dalam perspektif pentadbiran dan organisasi
telah memperluas kegunaan pelbagai aplikasi atas talian seperti Whatsapp, Telegram,
Skype, Google Meet, persidangan video dan banyak lagi.
Pentadbiran organisasi tidak
boleh seperti yang diterapkan melalui aplikasi atas talian ini, tetapi juga
dapat meluangkan banyak wang dan masa. Kekangan pada faktor geografi semasa
bekerja dari rumah dapat diatasi. Walau apa pun, pihak atasan dan pekerja mesti
mempunyai semangat yang wajar, daya cipta, pengembangan dan fleksibiliti yang
tinggi sambil melakukan tugas tanpa kawalan tatap muka. Platform E-PdP utama
adalah WhastsApp diikuti oleh Google Classroom, Microsoft Teams, dan Telegram
dan disokong oleh aplikasi media sosial yang lain. Tetapi, terdapat dua masalah
besar yang timbul dari penemuan kebanyakan kajian, iaitu masalah jaringan
internet dan masalah kapasiti data pelajar yang menyukarkan pelaksanaan E-PdP
semasa tempoh ini. Selepas itu, sokongan dari syarikat komunikasi siaran yang
menyokong latihan instruksional dalam talian dengan memberikan satu Gigabyte
percuma setiap hari kepada pelanggan mereka juga sangat memuaskan.
Faktor keciciran pelajar
adalah faktor yang sangat membimbangkan KPM, terutamanya semasa pandemik
COVID-19. Sebilangan pelajar tidak berpeluang untuk mengikuti pengendalian
pembelajaran dalam talian kerana penggunaan web dan keperluan mekanik berbeza
dengan tahap sosio-ekonomi keluarga dan komponen geologi menyebabkan mereka
ketinggalan dalam pembelajaran mereka. Sebagai pemula dengan langkah, KPM telah
menangguhkan beberapa peperiksaan terbuka yang akan membolehkan pengajaran dan
pembelajaran selesai menghadapi untuk menghadapi selepas tempoh PKP dan suatu
ketika baru-baru ini para pelajar menghadapi peperiksaan. Walau bagaimanapun,
KPM harus mengatur dan melaksanakan langkah-langkah berbeza untuk mengurangkan
keciciran pelajar.
Dalam pengembangan, bahagian
guru yang semakin mencabar menyebabkan KPM dengan penyertaan pihak yang
berlainan dalam menjamin guru, sama ada mereka melayani memang mereka yang
masih dalam persiapan bersedia dengan maklumat dan bakat untuk menghadapi
bahaya dan cabaran dunia moden. Sehubungan dengan isu ini, terdapat keperluan
untuk mengulangkaji kurikulum, modul latihan, kriteria pengambilan pelatih baru
dan menyelaraskan keperluan infrastruktur terkini untuk menyokong pendekatan
pengajaran dan pembelajaran sesuai dengan perkembangan semasa. Tidak dapat
dinafikan bahawa tenaga pengajar telah menunjukkan komitmen yang tinggi seperti
yang diminta oleh KPM.
Secara amnya, sesi pengajaran
dan pembelajaran dalam talian dapat dijalankan dengan lebih baik semasa PKP
sekiranya semua pihak, sama ada KPM, pentadbir sekolah, guru dan murid dapat
membina dan memanfaatkan aplikasi pembelajaran yang ada. Sokongan dan
pemantauan ibu bapa semasa PKP sangat diperlukan untuk menyokong pembelajaran
anak-anak. Situasi kebergantungan sebegini memerlukan setiap pihak untuk memainkan
peranan masing-masing dalam memastikan anak-anak menjadi modal insan pada masa
akan datang dapat dipertahankan.
Wabak koronavirus telah
membawa banyak penderitaan dan penderitaan manusia gangguan ekonomi.
Pengurangan output di China dirasakan di seluruh dunia, yang mencerminkan kunci
dan peranan China yang semakin meningkat di rantaian bekalan global, pasaran
perjalanan dan komoditi. Wabak berikutnya dalam ekonomi lain adalah mempunyai
kesan yang serupa, walaupun pada skala yang lebih kecil. Selama ini ketika pandemic
COVID-19 melumpuhkan pelbagai industri, pembinaan awam juga merupakan salah
satu dari beberapa industri yang telah dipertahankan hingga tahap tertentu.
Walaupun aktiviti kemungkinan
akan berlanjutan dalam jangka pendek, pekerjaan itu dijangka akan segera
dihentikan memandangkan pelbagai faktor termasuk gangguan rantaian bekalan,
kekurangan subkontraktor dan bahan, dan penamatan kontrak untuk mengawal
perbelanjaan. Artikel ini melihat tekanan jangka pendek di subsektor industri
serta kesan jangka panjang dari saluran paip projek yang lemah untuk seluruh
industri.
Selain itu, COVID-19 yang
meluas telah berkembang menjadi krisis aspek kesihatan, sosioekonomi dan
kemanusiaan dengan skala dan kesan yang tidak pernah dijangka. Keadaan di
Malaysia diburukkan lagi oleh kenyataan bahawa pemerintahan hanya dapat
dikendalikan pada awal tahun 2020 dan sekarang menghadapi masalah kewajiban
yang luar biasa, kekangan kewangan, kejatuhan kos minyak dan impak penting
terhadap pertukaran dan pelancongan dari seluruh dunia ditutup. Setelah empat
minggu melalui PKP, masyarakat disuruh untuk berada di rumah pada masa
pengembangan sedangkan perniagaan melonjak untuk memohon faedah dan sokongan
untuk terus beroperasi dalam tempoh ini. Versi ke-4 renungan ini merangkumi
perbincangan yang merangkumi pengembangan PKP ketika ini, segmen perdagangan
yang dibenarkan untuk meneruskan operasi, menyoroti pelaksanaan industri asas,
dan tema tren terbaik di kalangan masyarakat pada tempoh ini.
Pengisytiharan sebentar lagi
pengembangan PKP pada 10 April tidak begitu mengejutkan ke bahagian terbuka
yang lebih besar. Walaupun masyarakat sentiasa berdebat selama masa
pengembangan, pemilik perdagangan berpusat pada segmen perdagangan tambahan
yang dibenarkan berfungsi di tengah PKP. Penyambungan semula sektor perniagaan
ini ditujukan untuk membantu mengekalkan ekonomi negara selepas COVID-19. Walau
bagaimanapun, pemegang aplikasi penuh dengan permintaan dan aduan yang belum
dijawab kerana memerlukan komunikasi dan persiapan. Sementara itu, perniagaan
asas dan pentadbiran dalam talian sejak operasi PKP telah menyaksikan
peningkatan yang berterusan dalam perbincangan dan perjanjian.
COVID-19 telah mengejutkan
struktur ekonomi dunia yang kini berada dalam keadaan tidak menentu. Baru-baru
ini, Dana Kewangan Antarabangsa mengumumkan bahawa wabak tersebut akan
menyebabkan kemelesetan global tahun ini yang boleh menjadi lebih teruk
daripada yang dicetuskan oleh krisis gadai janji subprima tahun 2008. Yang
terakhir ini disebabkan oleh pengurangan kecairan dalam sistem perbankan di
Amerika Syarikat. setelah gelembung harta tanahnya meletup. Krisis ekonomi yang
berlaku dari COVID-19 melibatkan hampir semua negara di dunia dan pemulihan
dijangka memakan masa yang lama. Selagi kes positif positif jangkitan
dilaporkan, ekosistem ekonomi akan terus terganggu.
COVID-19 juga akan memberi
kesan negatif terhadap pasaran buruh. Organisasi Buruh Antarabangsa telah meramalkan
bahawa 25 juta pekerja di seluruh dunia mungkin kehilangan pekerjaan. Malaysia,
yang merupakan negara kecil yang bergantung pada negara-negara lain seperti AS
dan China, juga diharapkan akan merasakan daratan. Menurut laporan Institut
Penyelidikan Ekonomi Malaysia, pertumbuhan KDNK Malaysia akan menurun sebanyak
2.61 peratus pada tahun 2020. Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia
meramalkan bahawa sekitar 40 peratus perusahaan kecil dan sederhana akan
menghentikan operasi mereka jika rantai jangkitan COVID-19 berterusan selama
tiga hingga enam bulan.
Dalam menghadapi COVID-19,
pemerintah harus menumpukan pada dua objektif: satu, fokus pada langkah
perlindungan dan keselamatan yang diperlukan untuk memutuskan rantai jangkitan
dan dua, mengurangkan kesan ekonomi negatif dengan melaksanakan dasar pemulihan
yang melibatkan dasar fiskal dan monetari sasaran. Setelah wabak memasuki
gelombang kedua dan MCO dikenakan, lebih banyak individu dan perniagaan
terjejas. Rantaian bekalan terganggu kerana hampir keseluruhan sektor telah
berhenti berfungsi. Beberapa syarikat pengeluaran juga menghentikan operasi dan
lebih buruk lagi, pekerja yang diberhentikan kerana mereka tidak dapat
menanggung kosnya.
Pada 27 Mac, kerajaan
mengumumkan pakej rangsangan ekonomi RM250 bilion PRIHATIN kedua, yang
merangkumi RM20 bilion dari PRE 2020. Daripada RM230 bilion, RM22 bilion akan
datang daripada suntikan fiskal langsung; RM100 bilion (moratorium pembayaran
pinjaman); RM55 bilion (jaminan); RM40 bilion (pengeluaran dari Kumpulan Wang
Simpanan Pekerja); dan RM13 bilion (pelbagai sumber). Objektif utama PRIHATIN
adalah untuk melindungi kesejahteraan rakyat, menyokong perniagaan dan
mengukuhkan ekonomi. Walau bagaimanapun, pakej rangsangan akan menyebabkan kedudukan
fiskal negara bertambah buruk. Sebagai tambahan, krisis ekonomi global telah
menyebabkan harga minyak jatuh ke AS $ 25-US $ 30 setong. Sebagai perbandingan,
harga minyak sekitar AS $ 60 setong semasa Belanjawan 2019 dibentangkan.
Apabila pendapatan kerajaan dari minyak turun, ia akan menyebabkan peningkatan
defisit.
Sukar untuk diramalkan kapan
ekonomi akan pulih sepenuhnya selagi kes positif COVID-19 terus meningkat dan
tidak ada vaksin yang dijumpai untuk merawat penyakit ini. Walaupun begitu, dasar
fiskal dan monetari pemerintah saling melengkapi dan akan membantu memulihkan
ekonomi dengan meningkatkan permintaan agregat seperti penggunaan dan pelaburan
awam dan swasta. Ini akan membantu merangsang pertumbuhan ekonomi melalui kesan
pengganda dan mengurangkan kenaikan kadar pengangguran.
Ketika COVID-19 terus menyebar
di peringkat komuniti, banyak yang menghadapi banyak cabaran psikologi. Banyak
cabaran tersebut berkait rapat dengan kesihatan, sosial dan psikologi. Perubahan
secara tiba-tiba dalam mod pengajaran kerana potensi risiko kematian yang
disebabkan oleh COVID-19, pengasingan, dan penguncian telah meningkatkan tahap
kegelisahan dan menimbulkan tekanan yang melampau kepada masyarakat umum dan
pelajar. Tekanan dan kemurungan yang tidak normal di kalangan pelajar bukan
sahaja mempengaruhi prestasi mereka tetapi juga dikaitkan dengan peningkatan
kecederaan diri dan cubaan membunuh diri. Oleh itu, sangat penting untuk
memantau kesihatan mental para pelajar dan menilai risiko yang berkaitan dengan
faktor pencegahan kegelisahan dan masalah kesihatan mental yang berkaitan. Kami
memilih Malaysia sebagai negara kes kerana kemungkinan pengumpulan data lebih
baik. Kedua, sehingga kini, kebanyakan kajian telah meneliti kesan COVID-19
terhadap pelajar di China, kakitangan paramedik, pesakit, dan juga orang awam
tetapi pelajar universiti di Malaysia tidak terlepas pandang.
Sebilangan kecil kajian cuba
meneliti hubungan antara COVID-19 dan mental kesihatan. Contohnya, Tian et al.
(2020) [4] menyiasat gejala psikologi 1,060 Warganegara China semasa COVID-19
menggunakan senarai semak gejala 90 melalui borang soal selidik dalam talian. Mereka
mendapati lebih daripada 70% daripada jumlah sampel mempunyai tahap obsesif yang
sederhana dan tinggi gangguan paksaan, kepekaan interpersonal, kegelisahan
fobia, dan psikotik. Menariknya, orang yang berumur lebih dari 50 tahun
mempunyai lebih banyak gejala daripada orang muda. Lebih-lebih lagi, yang gejala
lebih tinggi di kalangan orang yang mempunyai tahap pendidikan sarjana muda dan
ke bawah, telah bercerai atau janda.
Begitu juga, Cheng et al.
(2020) di provinsi Jiangsu Cina, mengukur kesan COVID-19 pada tahap kecemasan
di kalangan 534 kakitangan perubatan pediatrik. Menggunakan kecemasan penilaian
diri berdasarkan skala indeks kualiti tidur Pittsburgh, mereka mendapati bahawa
prevalensi kegelisahan adalah 14.0% di kalangan kakitangan perubatan. Mereka
menggunakan regresi linier berganda bertahap untuk memeriksa perkaitan antara
kegelisahan dan faktor sosio-ekonomi yang lain. Didapati bahawa mempunyai keadaan
fizikal dan kebimbangan yang berkaitan dengan wabak ini secara positif
dikaitkan dengan kegelisahan tahap. Manakala, gelaran kedudukan, gaya hidup
yang lebih baik, dan pendidikan dikaitkan secara negatif dengan tahap
kegelisahan. Begitu juga dengan kajian lain yang dilakukan oleh Wang et al.
(2020) mendapati bahawa ada tekanan psikologi yang lebih tinggi di kalangan
kakitangan perubatan yang dikerahkan ke wilayah Hubei berbanding dengan pegawai
perubatan lain di China.
Lebih-lebih lagi, mempunyai
akses internet dapat mengurangkan kegelisahan di kalangan pelajar. Kami
mendapati bahawa kemungkinan berada pada tahap kegelisahan yang lebih tinggi
menurun (OR = 0.45, 95% C. I = 0.25 hingga 0.80) jika pelajar mempunyai akses
internet. Mungkin, pelajar boleh mempunyai lebih banyak pilihan hiburan di
rumah yang mana boleh menyebabkan mengurangkan kegelisahan. Kedua, kerana
lockdown atau sukan luar MCO dan lain-lain aktiviti dilarang, oleh itu, dalam
keadaan ini akses internet boleh menjadi faktor penting untuk mengawal tahap
kegelisahan. Yang paling penting, pelajar dalam tempoh MCO sedang dalam talian kelas,
oleh itu, mempunyai sambungan internet membantu mereka untuk menumpukan
perhatian pada kajian, yang bererti mereka kurang memikirkan COVID-19.
Tidak dinafikan, COVID-19
telah mempengaruhi aktiviti ekonomi dengan teruk dan disebabkan oleh penguncian
yang menyebabkan pendapatan peribadi berkurangan dengan ketara. Ini mungkin
teruk kesan terhadap kesejahteraan dan tahap kebimbangan individu. Kami
mendapati bahawa kemungkinan berada di tahap kecemasan yang lebih tinggi
meningkat sebanyak 1.7 kali (95% C.I = 1.34 hingga 2.17) sekiranya pendapatan
keluarga pelajar berkurang kerana coronavirus. Hampir 52% pelajar melaporkan
bahawa keluarga mereka pendapatan telah berkurang kerana aktiviti ekonomi dan
penguncian yang rendah disebabkan oleh COVID-19.
Selanjutnya, mempunyai
penyakit lain boleh meningkatkan tahap kegelisahan di kalangan pelajar. Kami kajian
mendapati bahawa kemungkinan berada pada tahap kecemasan yang lebih tinggi
meningkat sebanyak 2.0 kali (95% C.I = 1.44 hingga 2.79) sekiranya pelajar
mempunyai penyakit lain yang sudah ada sebelumnya. Mungkin penyakit yang ada
sebelumnya mempunyai kesan kumulatif terhadap ketakutan dan membawa kepada
tahap kegelisahan yang lebih tinggi. Begitu juga, menghabiskan lebih dari 30 minit
setiap minggu apabila menonton berita berkaitan coronavirus dapat meningkatkan
kegelisahan dengan ketara tahap di kalangan pelajar (OR = 1.51, 95% CI = 1.2
hingga 1.97). Selain itu, mempunyai rakan yang dijangkiti atau saudara secara
signifikan dapat meningkatkan tahap kegelisahan di kalangan pelajar. Kami
mendapati bahawa kemungkinan berada pada tahap kegelisahan yang lebih tinggi
meningkat 1.62 kali (95% C.I = 1.06 hingga 2.46) jika pelajar rakan atau
saudara mara dijangkiti oleh COVID-19. Kemungkinan mengalami kegelisahan
berkurang sekiranya pelajar tinggal bersama ibu bapa mereka dan tinggal di
kawasan bandar. Di samping itu, sebagai bilangan rakan karib meningkat,
kegelisahan menurun. Walau bagaimanapun, hasil ini tidak signifikan. Mungkin,
masa depan lebih besar kajian ukuran sampel boleh meneroka beberapa penemuan
penerokaan yang lebih menarik dalam kajian kami bahawa boleh membawa kepada
penemuan yang lebih pasti dan signifikan. Kedua, data dikumpulkan pada bulan
Julai 2020, ketika keluk COVID-19 di Malaysia semakin menyerlah. Mungkin,
pengumpulan data di beberapa jangka masa lain mungkin menghasilkan hasil yang
sedikit berbeza.
Keluarga berpendapatan rendah
di bandar cenderung menjadi penganggur, telah mengurangkan waktu kerja dan
melibatkan cabaran yang lebih menonjol dalam mendapatkan penjagaan kesihatan
dan pembelajaran di rumah. COVID-19 juga telah membantu meningkatkan kekurangan
makanan di antara unit keluarga gaji dan mengehadkan banyak keluarga
berpendapatan rendah untuk menjalani diet yang lebih sedikit, dengan cara ini
melemahkan untuk memperburuk keadaan darurat kesihatan kanak-kanak Malaysia
yang semakin meningkat. Ditugaskan pada Mei 2020, laporan ini adalah yang
pertama dalam siri laporan di bawah projek Families on the Edge dan menerangkan
kesan sosio-ekonomi segera dari krisis COVID-19 pada sekumpulan 500 keluarga
dengan anak-anak dengan kos rendah Kuala Lumpur rumah pangsa. Ia juga
memberikan gambaran awal mengenai kesesuaian, kecukupan dan kebolehcapaian
dasar mitigasi COVID-19 utama dan perkhidmatan sosial kritikal lain untuk ini,
terutama kumpulan yang rentan.
Kajian kaedah campuran, meliputi
jangka masa 6 bulan, melibatkan kajian sosio-ekonomi, wawancara kesejahteraan,
serta komponen fotografi dan videografi. Laporan masa depan diharapkan dapat
memantau sejauh mana keluarga ini pulih dan menawarkan pandangan kritikal untuk
masyarakat umum dan pembuat dasar ketika Malaysia berhasrat untuk 'membangun
kembali lebih baik'. Ketika Dr Jamie Chong membuka tingkapnya pada suatu pagi
dalam tempoh perintah kawalan pergerakan, dia disambut oleh langit yang bersih
dan udara bersih. "Rakan-rakan juga telah menyampaikan foto-foto sungai
yang lebih bersih, langit yang jelas dan tidak menyenangkan yang diambil dari
balkoni, dan juga video berang-berang yang bermain di Tasik Putrajaya,"
kata Chong, yang merupakan pengarah Perunding Alam Sekitar Asia Pasifik. Selama
tempoh PKP, pencemaran bunyi telah berkurang dan suara burung menjadi lebih
jelas. Kesan positif lain yang diperhatikan adalah peningkatan kualiti bunyi
dengan suara burung yang lebih jelas, pengurangan sisa pepejal di sektor
komersial dan perindustrian, serta jeda untuk keanekaragaman hayati dan hidupan
liar, termasuk perikanan, kerana aktiviti di sektor yang mempengaruhi semua ini
dibatasi selama PKP tempoh, nota presiden Persatuan Perlindungan Alam Sekitar
Malaysia Nithi Nesadurai.
Oleh kerana rakyat Malaysia
terbiasa dengan pemikiran untuk bekerja dari rumah tangga, pasti ada perubahan
yang akan terjadi. Setelah melacak banyak petua di luar sana mengenai bagaimana
untuk tetap berpusat di tengah-tengah waktu kerja dan menjaga anak-anak yang terlibat,
jangan lupa bahawa penyesuaian kehidupan kerja yang sesuai juga harus
dipertahankan. Dengan semua orang yang tinggal di rumah, ada kalanya - biasanya
setelah waktu bekerja - bahawa keluarga dapat berkumpul dan menangkap gambar
atau bermain permainan video bersama. Keduanya - sebagai pesanan harian -
adalah biasa untuk memulakan dengan pilihan. Sudah tentu, tidak semua
keseronokan dan pengalihan kerana bahan semacam itu boleh melakukan lebih
daripada sekadar memberi kegembiraan yang sempurna. Seperti halnya, pengalihan,
gambar bergerak, dan pengaturan dramatisasi dan dimeriahkan muncul di TV -
terutamanya, yang meletakkan nilai keluarga dan pelajaran instruktif di depan
dan tengah - saat ini merupakan masa lalu lalai bagi keluarga untuk diselesaikan.
Antara impak positif COVID-19
terhadap masyarakat Malaysia adalah pencemaran udara yang dapat dikawal dan
semakin memulih dengan pengurangan penggunaan kenderaan di jalan raya dan
pengoperasian industri berat seperti kilang-kilang dan lori-lori di mana
sebelum ini asap-asap daripada sumber inilah yang menyebabkan kepada udara yang
tidak sihat. Selain itu, ibu bapa dapat memperuntukkan masa yang berkualiti
bersama keluarga dengan wujudnya konsep bekerja dari rumah. Ibu bapa boleh
menebus kembali masa yang pernah dilepaskan dahulu dan boleh menggunakan
peluang ini untuk mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan antara satu sama lain.
Tambahan lagi, belanjawan seisi rumah dapat dikawal dengan pengurangan
pergerakan untuk melengkapkan pengurusan diri. Kebanyakan perbelanjaan yang
tidak dirancang boleh dikurangkan dan barang-barang keperluan boleh diperoleh
di atas talian dengan harga yang sangat berpatutan dan lebih kurang berisiko
berbanding untuk pergi ke pasaraya untuk melengkapkan urusan tersebut.
Selepas itu, disebabkan oleh
pandemik ini, rakyat Malaysia berjaya memajukan sektor perkhidmatan penghantaran
barangan dan makanan. Servis seperti Food Panda, Grab Food, Bungkus It,
J&T, PosLaju, DHL dan lain-lain semakin dapat pengiktirafan dan semakin maju
dalam tempoh PKP ini. Impak positif ketara yang dapat dikesan adalah amalan
penjagaan kebersihan kendiri rakyat Malaysia yang semakin meningkat dan
efisyen. Semua premis perniagaan wajib menyediakan pembasmi kuman tangan tetapi
kebanyakan rakyat Malaysia kini semakin sedar dan memilih untuk membawa
pembasmi kuman tangan sendiri. Masyarakat juga semakin kerap membasuh tangan
dan memakai pelitup muka tanpa sebarang rungutan. Kadar kebergantungan ke atas pihak lain
seperti kerajaan untuk meneruskan kehidupan juga sudah semakin dapat dikawal
dengan kesedaran bahawa penghidupan adalah tanggungjawab diri sendiri dan
bukannya di atas tanggungan pihak lain. Yang terakhir, Malaysia dapat memperkasakan
institusi perubatan dan farmasi dengan adanya kajian berterusan berkaitan
koronavirus ini. Namun demikian, masyarakat Malaysia tidak boleh leka dan
berasa senang hati dengan situasi dewasa ini. Kita masih belum menang dalam
memerangi virus bahaya ini dan ingatlah bahawa tugas untuk melawan COVID-19 ini
adalah tanggungjawab bersama.
RUJUKAN
Ahmad
Suhael Adnan (2020). Penutupan sekolah berpanjangan beri kesan amat besar. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/11/749459/penutupan-sekolah-berpanjangan-beri-kesan-amat-besar [9 Januari 2020]
MDEC
(2020). Positive Impact of Covid-19? The Digital Content Industry Explodes. https://mdec.my/blog/?p=468 [9 Januari 2020]
Noriha
Basir, Ina Suryani Ab Rahim, Mohamad Zaki Abdul Halim (2020). PENDETA Journal
of Malay Language, Education and LiteratureJilid 11 Edisi Khas, 2020 / ISSN
1823-6812 (11-30). 11Analisis Tingkah Laku Sosiologi Masyarakat Berasaskan
Teori Interaksionismemelalui Perangkaan Data kes COVID-19 di Malaysia. [10
Januari 2020]
Nozina
Yahaya (2020). Pandemik Covid-19 ubah sistem pendidikan. https://www.sinarharian.com.my/article/113155/KHAS/
[10 Januari 2020]
Astro
Awani (2020). Impak negatif COVID-19: Pelajar ketinggalan, 'lost generation'? https://www.astroawani.com/berita-malaysia/impak-negatif-covid19-pelajar-ketinggalan-lost-generation-245384 [10 Januari 2020]
Dr
Ehwan Ngadi, Pensyarah Kolej Genius Insan (2020). COVID19: Implikasi Pengajaran
dan Pembelajaran Atas Talian. https://www.usim.edu.my/news/in-our-words/covid19-implikasi-pengajaran-dan-pembelajaran-atas-talian/ [10 Januari 2020]
Ming
Teoh (2020). Blue skies, less waste: Covid-19 and the MCO's effects on the
environment. https://www.thestar.com.my/lifestyle/living/2020/04/22/earth-day-a-wake-up-call-to-lead-more-environmentally-sustainable-lives [10 Januari 2020]
Moneycompass
(2020). The impact of COVID-19 MCO on Malaysians, a study. https://moneycompass.com.my/2020/03/27/the-impact-of-covid-19-mco-on-malaysians-a-study/ [11 Januari 2020]
Meera
Murugesan (2020). The socio-economic and psychological impact of Covid-19. https://www.nst.com.my/lifestyle/heal/2020/10/633508/socio-economic-and-psychological-impact-covid-19 [11 Januari 2020]
Rahayu
Ahamad Bahtiar, Sham Ibrahim, Halijah Ariffin,, Nor Hazimah Ismail, Wan Mohd
Khairul Wan Isa (2020). Jabatan Pembangunan Staf, Institut Aminuddin Baki, Kementerian
Pendidikan Malaysia. Peranan Dan Cabaran Pemimpin Pendidikan Dalam Memastikan Matlamat
Dan Agenda Pendidikan Dilestari Dalam Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
COVID-19. [11
Januari 2020]
Comments
Post a Comment